۱۳۹۲ مرداد ۲۷, یکشنبه

سیری در گلستان سعدی (78)


 سعدی شیرازی 
 ( ۵۶۸ - ۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت ششم
(گلستان با ب اول، ص 25 )   
تحلیلی از شین میم شین   

وزیر گفت:
«پادشاه را کرم باید، تا بر او گرد آیند و رحمت، تا در پناه دولتش، ایمن نشینند.»

1

·       سعدی در این حکم، دیالک تیک وسیله و هدف را به شکل دیالک تیک کرامت و حمایت و دیالک تیک رحمت و پناهندگی بسط و تعمیم می دهد.

2

·       در قاموس سعدی هر کرد و کاری مصلحتی است:
·       کرامت (بزرگواری) وسیله ای است برای جلب حمایت مردم. (هدف)  
·       کرامت فی نفسه فاقد عینیت است.
·       چیزی خنثی و غیر قابل ارزیابی است.

·       به عنوان مثال، اگر شاه به حمایت مردم محتاج نباشد، می تواند از کرامت و بزرگواری صرفنظر کند.

3

·       این یعنی اینسترومنتالیسم (ابزار گرائی)  که فرمی از پراگماتیسم است.
·       پراگماتیسم یکی از مکاتب امپریالیستی است.
·       برای پراگماتیسم حقیقت عینی کشک است.
·       حقیقی آن چیزی است که سودمند باشد.
·       استعمار کشورهای دیگر برای دول امپریالیستی سودمند است.
·       پس مباح و مشروع و مجاز است.
·       خرافات رنگارنگ برای دول امپریالیستی مفید اند، پس نه باطل، بلکه حقیقی و درست اند.

4

 ویلیام جیمز (1842 ـ 1910)
روانشناس، فیلسوف پراگماتیست آمریکائی
مؤسس روانشناسی آمریکائی
استاد دانشگاه هاروارد
آثار:
پراگماتیسم: نامی جدید برای طرز تفکر های قدیم
معنای حقیقت

·       پراگماتیسم نامی است، برای جهان بینی ایدئالیستی ـ ذهنی و اگنوستیسیستی رایج در کشورهای انگلوساکسن که به پیروی از پیرس ـ قبل از همه ـ از سوی ویلیام جیمز توسعه داده شده و توسط شلر و ده وی  تدوین یافته است.

5

·       فرمی که ده وی به پراگماتیسم داده، به اینسترومنتالیسم (ابزار گرائی) نیز معروف شده است.

6

·       پراگماتیسم را می توان فرم نمودین انگلوساکسنی فلسفه حیات تلقی کرد.

7

·       پراگماتیسم در موارد بیشماری با جهان بینی نیچه انطباق دارد و در بسیاری از مسائل با پوزیتیویسم که شدیدا تحت تأثیرش قرار دارد، سازگار است.

8

·       از دیدگاه پراگماتیسم، کلیه تصورات، مفاهیم، قضاوت ها و نظرات ما قواعدی اند، برای رفتار (پراگمای) ما و «حقیقت» آنها، تنها در سودمندی عملی آنها برای زندگی ما نهفته است.

9

·       معیار حقیقت، از دیدگاه پراگماتیسم، عبارت است از سودمندی، فایده، نتیجه و نه انطباق با واقعیت عینی.

·       به قول ویلیام جیمز، «حقیقت هر چیز بوسیله نتیجه نهائی آن اثبات می شود.»
·       به عبارت دیگر «هر تصور تا زمانی که برای زندگی ما مفید باشد، حقیقی محسوب می شود.»

10

 وزیر گفت:
«پادشاه را کرم باید، تا بر او گرد آیند و رحمت، تا در پناه دولتش، ایمن نشینند.»

·       در این حکم سعدی، وارونه سازی حقایق اجتماعی به وضوح دیده می شود.

·       وارونه سازی، وارونه بینی و وارونه نمائی چیزها، پدیده ها و روندها از ویژگی های شعور اجتماعی فئودالی است

11

·       ثروتی که اشراف بنده دار، فئودال و دربار در اختیار دارند، حتی به قول خود سعدی در همین حکایت، نه ثمره کار شخصی آنها، بلکه نتیجه غارت حاصل کار دیگران و غصب ثمره عرق جبین توده های مردم است.
·       آنها نه بخشندگان ثروت، بلکه غاصبان حاصل کار دیگرانند و لذا سخن گفتن از جوانمردی، کرم و رحمت آنان نسبت به توده رعایا و اصناف، که فرزندان شان به خدمت سربازی در  لشکر شاهان موظفند، معنائی جز وارونه سازی حقایق اجتماعی ندارد.
·       و در حقیقت نوعی عوامفریبی آگاهانه است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر