پروفسور دکتر
هاینتس پپرله
برگردان شین میم
شین
· نتایج حاصل از تئوری قیاس وجود به شرح زیرند:
الف
· وجود در چیزهای مختلف، مختلف است.
ب
·
«وجود»
به معنی «بودن» صرف نیست، که واقعیت متعلق بدان باشد.
ت
· وجود به این معنی است که آن به انحای متفاوت، به
تعبیری، کم و بیش شامل حال اشیاء می شود.
1
· ماهیت قیاس وجود عبارت از این است که آن وجود را
قادر به اعتلا می داند.
2
· قیاس وجود برای سیستم های فلسفی تومیسم و نئوتومیسم از
سه نظر حاوی اهمیت اساسی است:
الف
· قیاس وجود باید افکار نظری (تئوریکی) اصلی سیستم تومیستی را اثبات کند که به شرح
زیرند:
1
·
وجود یعنی
خدا.
·
بقیه
اشیاء فقط در این وجود سهیم اند.
· (ریزه خوار خدا هستند. مترجم)
2
· واقعیت عبارت است از «سلسله مراتب وجود» (هیرارشی
وجود) که به صورت مراحل متوالی یکپارچه
پله به پله از ماده اولیه ـ بمثابه بالقوه ی محض ـ
تا به خدا به مثابه بالفعل محض (واقعیت محض) می رسد.
ب
· قیاس وجود برای تئوری تومیستی راجع به رابطه خدا
و جهان از نقش تعیین کننده ای برخوردار است.
1
·
قیاس
وجود از سوئی مانع انطباق خدا و جهان می شود و جلوی خطر پیدایش پانته ئیسم (همه خدائی) را می گیرد.
·
·
مراجعه
کنید به دیالک تیک امکان و واقعیت، پانته ئیسم، دوئالیسم در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
2
· قیاس وجود از سوی دیگر به انطباق قیاسی در وجود منجر
می شود و مانع جدائی کامل خدا از جهان می گردد و جلوی خطر پیدایش دوئالیسم را می گیرد.
ت
· قیاس وجود برای ماهیت خداشناسی تومیستی از نقش
تعیین کننده ای برخوردار است:
1
· قیاس وجود شناخت خدا را ـ اگرچه نه بطور کامل ـ
تضمین می کند.
2
· از آنجا که خدا و جهان در قیاس وجود به نحوی از
انحاء بر هم انطباق می یابند، شناخت خدا امکان پذیر می گردد.
3
· اگرچه کلیه احکام و اظهارات راجع به خدا منشاء
جهانی دارند.
4
· یعنی از موجود محدود نشئت می گیرند و بر خدا به
مثابه وجود نامحدود نسبت داده می شوند که در واقع فقط می توانند قیاس هائی باشند و
بس.
3
· فلسفه تومیستی بکمک قیاس وجود می کوشد تا میان دو
نظریه افراطی موضع میانه اتخاذ کند:
الف
· فلسفه تومیستی هم به مخالفت با نظریاتی می پردازد
که خواهان شناخت کاملا عقلی خدا هستند.
ب
·
هم به
مخالفت با طرفداران تئولوژی منفی و یا سمبولیک می
پردازد که به نظرشان خدا موجودی کاملا دیگر و نا معلوم است و بکمک وسایل عقلی نمی
توان به درک آن نایل آمد و یا حداکثر می توان از خدا در سمبل ها، اشاره ها و
استعاره ها سخن گفت.
·
·
مراجعه
کنید به تئولوژی منفی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
4
· قیاس وجود ـ به این معنی ـ هسته اصلی فلسفه
تومیستی را تشکیل می دهد که در عین حال درست بخاطر همین طرز تفکر حاکی از بطلان آن
است.
5
· تصور مبتنی بر هیرارشی وجود، اینکه وجود، وجود
قابل قیاس است و ادعای این که دانه به اندازه گیاه واقعی نیست، بکمک هیچ استدلالی
قابل توجیه نیست.
6
· اشتباه اصلی تئوری قیاس وجود را می توان بشرح زیر
نمودار ساخت:
الف
· این نظریه تعین محتوائی متفاوت اشیاء را با نحوه
وجودی آنها عوضی می گیرد.
ب
·
آنچه در
واقع باعث فرق اشیاء مختلف می شود، عبارت است از ساختار درونی آنها، درجه بغرنجی
آنها، تعین محتوائی آنها، اما نه درجه واقعی بودن شان، نه نحوه وجود و هستی آنها.
· (تفاوت دانه گردو با درخت گردو در ساختار
درونی، درجه بغرنجی و تعین محتوائی دانه و درخت است و نه در واقعی بودن دانه و
درخت. دانه و درخت در هر حال وجود واقعی و عینی دارند. مترجم)
7
· به این معنی بحثی در آن نیست که جسم حیوانی عالی
تر از (جسم) گیاهی است و (جسم) گیاهی عالی تر از عناصر (املاح) معدنی است.
8
· این مرحله بندی و هیرارشی تراشی (قایل شدن سلسله
مراتب به چیزها) تنها با توجه به تعین محتوائی صورت می گیرد و نه با توجه به نحوه وجود:
· در نحوه وجود حیوان و گیاه و غیره بطور کلی فرقی
وجود ندارد.
9
· تئوری قیاس وجود بلحاظ تاریخی به تعالیم فلاسفه
زیر برمی گردد:
الف
· به آموزش سهیم بودن
افلاطون
ب
·
به آموزش
ارسطو مبنی بر متفاوت بودن وجود اشیاء.
· (ارسطو، «متافیزیک»، فصل پنجم، ص 2)
10
· چون ارسطو «جهان
مرحله ای موجودات» را تعلیم می داده و تفاوت های تشکل و تعین را بیش و کم بمثابه
درجات وجود تعبیر می کرده است.
11
· قیاس وجود در واقع از افلاطون
و ارسطو آغاز می شود، به نئوافلاطونیست ها و آگوستین
و سپس به فلاسفه اسکولاستیک (بویژه توماس فون اکوین) می رسد که آن را بطور همه جانبه توسعه
می دهد.
· مراجعه کنید به تومیسم،
نئوتومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر