۱۳۹۲ مرداد ۱۸, جمعه

قیاس وجود (2) (بخش آخر)


پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان شین میم شین

·       نتایج حاصل از تئوری قیاس وجود به شرح زیرند:

الف
·       وجود در چیزهای مختلف، مختلف است.

ب

·       «وجود» به معنی «بودن» صرف نیست، که واقعیت متعلق بدان باشد.

ت

·       وجود به این معنی است که آن به انحای متفاوت، به تعبیری، کم و بیش شامل حال اشیاء می شود.

1

·       ماهیت قیاس وجود عبارت از این است که آن وجود را قادر به اعتلا می داند.

2

·       قیاس وجود برای سیستم های فلسفی تومیسم و نئوتومیسم از سه نظر حاوی اهمیت اساسی است:

الف

·       قیاس وجود باید افکار نظری (تئوریکی)  اصلی سیستم تومیستی را اثبات کند که به شرح زیرند:

1
·       وجود یعنی خدا.
·       بقیه اشیاء فقط در این وجود سهیم اند.
·       (ریزه خوار خدا هستند. مترجم)

2

·       واقعیت عبارت است از «سلسله مراتب وجود» (هیرارشی وجود)  که به صورت مراحل متوالی یکپارچه پله به پله از ماده اولیه ـ بمثابه بالقوه ی محض ـ تا به خدا به مثابه بالفعل محض (واقعیت محض) می رسد.

ب

·       قیاس وجود برای تئوری تومیستی راجع به رابطه خدا و جهان از نقش تعیین کننده ای برخوردار است.

1

·       قیاس وجود از سوئی مانع انطباق خدا و جهان می شود و جلوی خطر پیدایش پانته ئیسم (همه خدائی) را می گیرد.
·        
·       مراجعه کنید به دیالک تیک امکان و واقعیت، پانته ئیسم، دوئالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2

·       قیاس وجود از سوی دیگر به انطباق قیاسی در وجود منجر می شود و مانع جدائی کامل خدا از جهان می گردد و جلوی خطر پیدایش دوئالیسم را می گیرد.

ت

·       قیاس وجود برای ماهیت خداشناسی تومیستی از نقش تعیین کننده ای برخوردار است:

1

·       قیاس وجود شناخت خدا را ـ اگرچه نه بطور کامل ـ تضمین می کند.

2

·       از آنجا که خدا و جهان در قیاس وجود به نحوی از انحاء بر هم انطباق می یابند، شناخت خدا امکان پذیر می گردد.

3

·       اگرچه کلیه احکام و اظهارات راجع به خدا منشاء جهانی دارند.

4

·       یعنی از موجود محدود نشئت می گیرند و بر خدا به مثابه وجود نامحدود نسبت داده می شوند که در واقع فقط می توانند قیاس هائی باشند و بس.

3

·       فلسفه تومیستی بکمک قیاس وجود می کوشد تا میان دو نظریه افراطی موضع میانه اتخاذ کند:

الف

·       فلسفه تومیستی هم به مخالفت با نظریاتی می پردازد که خواهان شناخت کاملا عقلی خدا هستند.

ب

·       هم به مخالفت با طرفداران تئولوژی منفی و یا سمبولیک می پردازد که به نظرشان خدا موجودی کاملا دیگر و نا معلوم است و بکمک وسایل عقلی نمی توان به درک آن نایل آمد و یا حداکثر می توان از خدا در سمبل ها، اشاره ها و استعاره ها سخن گفت.
·        
·       مراجعه کنید به تئولوژی منفی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

4

·       قیاس وجود ـ به این معنی ـ هسته اصلی فلسفه تومیستی را تشکیل می دهد که در عین حال درست بخاطر همین طرز تفکر حاکی از بطلان آن است.

5

·       تصور مبتنی بر هیرارشی وجود، اینکه وجود، وجود قابل قیاس است و ادعای این که دانه به اندازه گیاه واقعی نیست، بکمک هیچ استدلالی قابل توجیه نیست.

6

·       اشتباه اصلی تئوری قیاس وجود را می توان بشرح زیر نمودار ساخت:

الف

·       این نظریه تعین محتوائی متفاوت اشیاء را با نحوه وجودی آنها عوضی می گیرد.

ب

·       آنچه در واقع باعث فرق اشیاء مختلف می شود، عبارت است از ساختار درونی آنها، درجه بغرنجی آنها، تعین محتوائی آنها، اما نه درجه واقعی بودن شان، نه نحوه وجود و هستی آنها.

·       (تفاوت دانه گردو با درخت گردو در ساختار درونی، درجه بغرنجی و تعین محتوائی دانه و درخت است و نه در واقعی بودن دانه و درخت. دانه و درخت در هر حال وجود واقعی و عینی دارند. مترجم)  

7

·       به این معنی بحثی در آن نیست که جسم حیوانی عالی تر از (جسم) گیاهی است و (جسم) گیاهی عالی تر از عناصر (املاح) معدنی است.

8

·       این مرحله بندی و هیرارشی تراشی (قایل شدن سلسله مراتب به چیزها) تنها با توجه به تعین محتوائی صورت می گیرد و نه با توجه به نحوه وجود:
·       در نحوه وجود حیوان و گیاه و غیره بطور کلی فرقی وجود ندارد.

9

·       تئوری قیاس وجود بلحاظ تاریخی به تعالیم فلاسفه زیر برمی گردد:

الف


·       به آموزش سهیم بودن افلاطون

ب


·       به آموزش ارسطو مبنی بر متفاوت بودن وجود اشیاء.
·       (ارسطو، «متافیزیک»، فصل پنجم، ص 2)

10

·       چون ارسطو «جهان مرحله ای موجودات» را تعلیم می داده و تفاوت های تشکل و تعین را بیش و کم بمثابه درجات وجود تعبیر می کرده است.

11


·       قیاس وجود در واقع از افلاطون و ارسطو آغاز می شود، به نئوافلاطونیست ها و آگوستین و سپس به فلاسفه اسکولاستیک (بویژه توماس فون اکوین) می رسد که آن را بطور همه جانبه توسعه می دهد.

·       مراجعه کنید به تومیسم، نئوتومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر