۱۳۹۲ مرداد ۱۶, چهارشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (11)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین

 فصل اول
بخش ششم
کارنامه هائی از فلسفیدن بورژوائی واپسین 
 
I

 شوپنهاور و نیچه

·       اکنون برای اثبات صحت ادعاهای خود فرازهائی از آثار  شوپنهاور و نیچه را به عنوان مشتی نمونه ی خرواری خاطرنشان می شویم:  

1
آرتور شوپنهاور

 آرتور شوپنهاور (1788 ـ 1860)
فیلسوف، نویسنده و استاد در مدارس عالی آلمان
آموزش او شامل اتیک، متافیزیک و استه تیک بوده است.
او فلسفه کانت را مرحله تدارکی فلسفه خویش می دانست.
او جهان را مبتنی بر اصل نامعقول قلمداد می کرد.
در زمینه آموزش ایده ای افلاطون و فلسفه های شرق نیز صاحب نظر بوده است.
او نماینده ایدئالیسم ذهنی و در تئوری شناخت نماینده سوبژکتیویسم بوده است.
از مهمترین نمایندگان فلسفه بورژوائی واپسین

·       «ما علنا اعلام می داریم: 
1

·       برای کلیه کسانی که دارای اراده کامل اند، آنچه که پس از نفی کلی اراده باقی می ماند، برابر با هیچ است.  

2

·       ضمنا این جهان خیلی خیلی رئال (واقعی) ما با جاده های خورشیدی و شیری اش (با کهکشان هایش)، برای کسی که از اراده روی بر تافته و به نفی آن پرداخته، برابر با هیچ است.»
·       (آرتور شوپنهاور، «جهان به مثابه اراده و تصور»، آثار ده جلدی، جلد 1، فصل 2، ص 508، (کتاب چهارم، پاراگراف 71) 1977)   

3
·       «ما بر آنیم:
·       هر کس که درک تاریخی ماهیت جهان را علیرغم ابهام ظرافت آمیز آن، امکان پذیر می داند، با شناخت فلسفی جهان از زمین تا آسمان فاصله دارد.

4

·       برای اینکه چنین فلسفه تاریخی ئی، هر چقدر هم متعالی باشد، برای تعریف و تعیین چیزها به زمان عظیمی نیاز خواهد داشت.

5

·       شیوه نگرش اصیل جهان، شیوه نگرشی است که حاضر به طرح مسائل زیر نباشد:

الف
·       جهان از کجا آمده است؟
·       (منشاء جهان. مترجم)   
ب
·       جهان به کجا می رود؟
ت
·       جهان چرا بوجود آمده است؟  

6

·       شیوه نگرش اصیل جهان، شیوه نگرشی است که همیشه و همه جا فقط مسئله زیر را طرح می کند:
·       جهان چیست؟  
7

·       به عبارت دیگر، شیوه نگرش اصیل جهان، شیوه نگرشی است که به رابطه چیزها اعتنائی نداشته باشد.

8

·       چیزها را به مثابه چیزهای شونده و زوال یابنده تلقی نکند.

9

·       شیوه نگرش اصیل جهان، شیوه نگرشی است که موضوعش به شرح زیر است:

الف

·       چیزی باشد که پس از صرفنظر از کلیه چیزها باقی می ماند.

ب

·       چیزی باشد  که در کلیه روابط نمودار می گردد، بدون آنکه به تابعیت آنها تن در دهد.

ت

·       چیزی باشد  که ماهیت همیشه همان جهان باشد.»
·       (آرتور شوپنهاور، «جهان به مثابه اراده و تصور»، آثار ده جلدی، جلد 1، فصل 2، ص 345، (کتاب چهارم، پاراگراف 53) 1977)

·       (اصطلاح «همیشه همان» از اصطلاحات محبوب احمد شاملو نیز بوده است. مترجم)  

10

·       «موضوع (ماده) تاریخ عبارت است از فرد در فردیت و تصادفیت خویش.
  
11

·       موضوع تاریخ چیزی است که یک بار بوده و دیگر نبوده است.

12

·       موضوع تاریخ درهم تنیدگی های موقتی و گذرای جهان انسانی است که بسان ابر در باد روان است.

13

·       از این نقطه نظر، موضوع تاریخ به سختی می تواند چیزی باشد که برای روح انسانی ارزش ارزیابی جدی و مشقت بار داشته باشد.
·       درست به همین دلیل که روح فانی و موقتی انسانی نمی تواند چیز فنا ناپذیری را موضوع بررسی خود قرار دهد.»
·       (موضوع تاریخ چیزی است که ماهیت همیشه همان جهان باشد.»
·       (آرتور شوپنهاور، «جهان به مثابه اراده و تصور»، آثار ده جلدی، جلد 2، فصل 2، ص 510، (کتاب سوم، پاراگراف 38) 1977)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر