پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین
فصل اول
بخش ششم
کارنامه هائی از فلسفیدن بورژوائی
واپسین
I
شوپنهاور و نیچه
·
اکنون برای اثبات صحت ادعاهای خود فرازهائی از آثار شوپنهاور و نیچه را به عنوان مشتی نمونه ی خرواری
خاطرنشان می شویم:
1
آرتور شوپنهاور
آرتور شوپنهاور (1788
ـ 1860)
فیلسوف، نویسنده
و استاد در مدارس عالی آلمان
آموزش او شامل
اتیک، متافیزیک و استه تیک بوده است.
او فلسفه کانت
را مرحله تدارکی فلسفه خویش می دانست.
او جهان را مبتنی
بر اصل نامعقول قلمداد می کرد.
در زمینه آموزش
ایده ای افلاطون و فلسفه های شرق نیز صاحب نظر بوده است.
او نماینده
ایدئالیسم ذهنی و در تئوری شناخت نماینده سوبژکتیویسم بوده است.
از مهمترین
نمایندگان فلسفه بورژوائی واپسین
·
«ما علنا اعلام می داریم:
1
·
برای کلیه کسانی که دارای اراده کامل اند، آنچه که پس از
نفی کلی اراده باقی می ماند، برابر با هیچ است.
2
·
ضمنا این جهان خیلی خیلی رئال (واقعی) ما با جاده های
خورشیدی و شیری اش (با کهکشان هایش)، برای کسی که از اراده روی بر تافته و به نفی
آن پرداخته، برابر با هیچ است.»
·
(آرتور شوپنهاور، «جهان به مثابه اراده و تصور»، آثار ده جلدی، جلد
1، فصل 2، ص 508، (کتاب چهارم، پاراگراف 71) 1977)
3
·
«ما بر آنیم:
·
هر کس که درک تاریخی ماهیت جهان را علیرغم ابهام ظرافت آمیز
آن، امکان پذیر می داند، با شناخت فلسفی جهان از زمین تا آسمان فاصله دارد.
4
·
برای اینکه چنین فلسفه تاریخی ئی، هر چقدر هم متعالی باشد،
برای تعریف و تعیین چیزها به زمان عظیمی نیاز خواهد داشت.
5
·
شیوه نگرش اصیل جهان، شیوه نگرشی است که حاضر به طرح مسائل
زیر نباشد:
الف
·
جهان از کجا آمده است؟
·
(منشاء جهان. مترجم)
ب
·
جهان به کجا می رود؟
ت
·
جهان چرا بوجود آمده است؟
6
·
شیوه نگرش اصیل جهان، شیوه نگرشی است که همیشه و همه جا فقط
مسئله زیر را طرح می کند:
·
جهان چیست؟
7
·
به عبارت دیگر، شیوه نگرش اصیل جهان، شیوه نگرشی است که به
رابطه چیزها اعتنائی نداشته باشد.
8
·
چیزها را به مثابه چیزهای شونده و زوال یابنده تلقی نکند.
9
·
شیوه نگرش اصیل جهان، شیوه نگرشی است که موضوعش به شرح زیر
است:
الف
·
چیزی باشد که پس از صرفنظر از کلیه چیزها باقی می ماند.
ب
·
چیزی باشد که در کلیه روابط نمودار می گردد، بدون آنکه به
تابعیت آنها تن در دهد.
ت
·
چیزی باشد که ماهیت همیشه همان جهان باشد.»
·
(آرتور شوپنهاور، «جهان به مثابه اراده و تصور»، آثار ده جلدی، جلد
1، فصل 2، ص 345، (کتاب چهارم، پاراگراف 53) 1977)
·
(اصطلاح «همیشه همان» از اصطلاحات محبوب احمد شاملو نیز بوده است. مترجم)
10
·
«موضوع (ماده) تاریخ عبارت است از فرد در فردیت و تصادفیت
خویش.
11
·
موضوع تاریخ چیزی است که یک بار بوده و دیگر نبوده است.
12
·
موضوع تاریخ درهم تنیدگی های موقتی و گذرای جهان انسانی است
که بسان ابر در باد روان است.
13
·
از این نقطه نظر، موضوع تاریخ به سختی می تواند چیزی باشد
که برای روح انسانی ارزش ارزیابی جدی و مشقت بار داشته باشد.
·
درست به همین دلیل که روح فانی و موقتی انسانی نمی تواند
چیز فنا ناپذیری را موضوع بررسی خود قرار دهد.»
·
(موضوع تاریخ چیزی است که ماهیت همیشه همان جهان باشد.»
·
(آرتور شوپنهاور، «جهان به مثابه اراده و تصور»، آثار ده جلدی، جلد
2، فصل 2، ص 510، (کتاب سوم، پاراگراف 38) 1977)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر