پروفسور دکتر
ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان شین میم
شین
· توجه به تفاوت علامت با فونکسیون علامتی، تفاوت
وسایل زبانی با معانی فکری ئی که بوسیله آنها منتقل می شوند و یا باید منتقل شوند،
اهمیت چشمگیری دارد.
1
· عدم توجه به این تفاوت ها ناگزیر به ارزیابی
تئوریکی اشتباه آمیز و یا به تحریف ایدئالیستی مسائل اخلاقی منجر می شود.
2
· این حقیقت امر که در تئوری اخلاق، بررسی اهداف
زبان اخلاقی اهمیت بزرگی دارد، به هیچوجه کشف تئوری
اخلاقی تحلیلی بورژوائی امروزین نیست.
· مراجعه کنید به متا
اتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
· این مسئله ـ برای مثال ـ در آثار ارسطو هم مطرح
می شود و در بسیاری از تئوری های اتیکی روشنگری انگلیس و همچنین در تئوری های
اتیکی کانت و بویژه هگل نقش مهمی بازی می کند.
4
· در دهه های اخیر، بررسی های تحلیلی ـ زبانی تئوری
اتیکی ـ قبل از همه ـ در ایالات متحده آمریکا، انگلستان و کشورهای اسکاندیناوی
صورت گرفته اند.
5
· آنها همه با دعاوی و تلاش های فلسفی ارتجاعی
همراهند که بطلان شان اثبات شده است.
· مراجعه کنید به متا
اتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
6
· در رابطه با اخلاق نیز اشاره مارکس و انگلس
همچنان اعتبار دارد که زبان «عبارت است از شعور عملی واقعا موجود هم برای انسان
های دیگر و هم برای خود من.»
·
(کلیات
مارکس و انگلس، جلد 3، ص 30)
7
· زبان بدین طریق، بمثابه قالب مادی بی واسطه برای
واقعیت یابی (مادیت یابی) اندیشه تلقی می شود.
8
· و لذا از نقطه نظر ماتریالیسم تاریخی، بررسی های
سمیوتیکی، سوسیولوژیکی و پسیکولوژیکی (نحوی، چامعه شنای، روانناسی) زبان در اتیک
علمی اهمیت بزرگی کسب می کنند و باید به انتگراسیون
آنها در اتیک علمی همت گماشت.
· این اهمیت را می توان در نکات زیر نشان داد:
نکته اول
· زبان یکی از عرصه های حیات اجتماعی است که در
آنها اندیشه ها و نظرات اخلاقی ته نشین می شوند و بدین طریق، هستی رئال و واقعیت
اجتماعی کسب می کنند و برای علم قابل بررسی می گردند.
· از این رو ست که زبان به عرصه حقایق امور رئالی
تعلق دارد، که اتیک مارکسیستی ـ لنینیستی، بمثابه تئوری ماتریالیستی ـ تاریخی،
باید از آن شروع به حرکت کند و معارف و براهین خود را در آن به محک زند.
نکته دوم
· ثانیا امکان انجام کارهای زیر فراهم می آید:
1
·
امکان در
نظر گرفتن مسائل اخلاقی از نقطه نظر فونکسیون های زبانی معین، بویژه از نقطه نظر
فونکسیون زبانی پراگماتیکی
· مراجعه کنید به پراگماتیک
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
· امکان حل بسیاری از مسائل فلسفی ـ اتیکی بنیادی
· به عنوان مثال، خودویژگی انعکاس اخلاقی
3
· امکان آزاد سازی آسانتر اتیک ماقبل مارکسیستی و
غیر مارکسیستی از قیود متعدد دگم ها و تحریفات ایدئالیستی آزاد شوند.
· این شیوه نگرش مبتنی بر ناشی دانستن مسائل و
پدیده های اخلاقی از روابط اجتماعی انسان ها با یکدیگر و مناسبات ایدئولوژیکی آنها
مناسب است.
نکته سوم
· این بررسی های تئوری اخلاقی (اتیکی) امکان پیوند
با علوم ارتباطی (کمونیکاسیون) مدرن را
فراهم می آورد که هم بلحاظ تئوریکی و هم با توجه به اهمیت عملی اتیک برای کرد و
کار ایدئولوژیکی و پداگوژیکی اهمیت فوق العاده دارد.
نکته چهارم
· بدین طریق، آغازگاه (نقطه شروع) مناسبی برای
استفاده از متدها (اسالیب)، طرح مسائل و تئوری های مدرن علمی زیر در زمینه اتیک
پدید می آید:
1
· متدهای پژوهش اجتماعی تجربی (امپیریکی)
2
· متدهای استاتیستیک (علم آمار)
3
· متدهای بطور کلی، کمی.
4
· متدهای تئوری های روانشناسی اجتماعی و غیره.
نکته پنجم
· خامسا امکان آن پدید می آید که کار تئوریکی در
عرصه اتیک مارکسیستی ـ لنینیستی بر مطالعات زبانی مقایسه ای و بررسی های
اتنولوژیکی استوار شود و بدین طریق تضمینی برای همه جانبگی و تشخص مندی (کنکرت و
مشخص بودن) ضروری تئوری اتیکی فراهم آید.
·
(اتنولوژی
به علم ساختار اجتماعی و فرهنگ جوامع اطلاق می شود. مترجم)
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر