۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

سیری در جهان بینی عمر خیام (38)

عمر خیام
(427 ـ 510) (1048 ـ 1131)

تحلیلی از شین میم شین

تحلیل رباعی چهل و نهم  

در هر دشتی که لاله‌ زاری بوده‌ است

از سرخی خون شهریاری بوده‌ است

هر شاخه بنفشه کز زمین می روید

خالی است که بر رخ نگاری بوده ا‌ست

·        معنی تحت اللفظی بیت:
·        دلیل لاله زاری هر دشت، سرخی خون شهریاری بوده است.

·        هر شاخه بنفشه روییده از زمین خال روی نگاری بوده است.

·        خیام در این رباعی چه برای گفتن دارد؟

·        ما برای پاسخ به این پرسش بهتر است که به جای گمانورزی به تجزیه و سپس تحلیل عینی این رباعی بپردازیم:

1

در هر دشتی که لاله‌ زاری بوده‌ است

از سرخی خون شهریاری بوده‌ است

·        خیام دلیل لاله زار بودن هر دشت را سرخی خون شهریاری می داند.
·        این بدان معنی است که لاله زار نتیجه سیراب گشتن دشت از خون شهریاری بوده است.

·        این اما به چه معنی است؟

2

·        این اولا بدان معنی است که شتر مرگ بر در همه اعضای همه طبقات اجتماعی می خوابد.

·        اکنون این سؤال پیش می آید که اگر دشت از خون افراد عادی سیراب می گشت، لاله زاری تشکیل نمی شد؟

·        آیا در قاموس خیام خون شهریاران، یعنی خون اعضای طبقه حاکمه، ارجمندتر از خون توده های مردم است؟

3

·        در اینکه لاله زاری و یا خارزاری دشت ربطی به خون کسی ندارد، شکی نیست.
·        مسئله فقط این است که خیام با این رباعی، همان تئوری بنده داری ـ فئودالی از دیرباز رایج را نمایندگی می کند:
·        بنا بر این تئوری باطل و من درآوردی، خون نجبا در مقایسه با خون توده ها رنگ دیگری دارد.

4

·        طبقه حاکمه بنده دار و فئودال، بدین طریق، رنگ خون خود را برای توجیه طبیعی ـ الهی امتیازات خود به خدمت می گیرد.
·        بدین طریق رنگ خون به مثابه معیار تمایزات طبقاتی به معیارهای شایع دیگر افزوده می شود.
·        مثلا به معیار شجره طولانی، اصل و نسب، وسعت ملک و مال و مستغلات و تعداد رعایا، بنده ها و غلامان.

5

·        البته شاید خیام از این منظورها نداشته باشد و هدفش تنها اشاره به مرگ حتمی همه انسان ها ست.


هر شاخه بنفشه کز زمین می روید

خالی است که بر رخ نگاری بوده ا‌ست

·        خیام با این ادعا نیز قصد ابلاغ این نظر را دارد که مرگ زیبارویان نیز امری حتمی است.
·        بدین طریق هم شهریاران می میرند و هم زیبارویان.
·        چه سعادتی که از خون یکی لاله زاری تشکیل می شود و از خال یکی بنفشه زاری.

1

·        خیام بدین طریق پدیده های طبیعی را هومانیزه می کند.
·        لاله زار از خون شهریاران و بنفشه زار از خال نگاران تشکیل می شود.
·        این ادعای استه تیکی خیام اما معنائی فراتر از این دارد.
·        چون خواننده و شنونده رباعی بطور خود به خودی و اوتوماتیک از خود می پرسد:
·        اگر لاله زار از خون شهریاران و بنفشه زار از خال نگاران تشکیل می شود، خار و خس و علف هرز از خون و خال اعضای کدام طبقات اجتماعی تشکیل می شوند؟
  
2

·        خواننده و شنونده هوشمند حتما به این نتیجه خواهد رسید که خار و خس از خون کثیف و یا بی رنگ و رقیق توده ها تشکیل می شود و علف هرز از خط و خال زنان و دختران  بیمار و رنگ پریده و سیاه ـ سوخته آنها تشکیل می شوند.
·        این کردوکار خیام را می توان سوسیالیزه کردن پدید های طبیعی نام داد و عملا برای توجیه اختلافات طبقاتی در جامعه به خدمت گرفت.

3

·        خلایق شوخی شوخی متقاعد می شوند که خدا جامعه بشری  را بنا بر الگوی طبیعت خلق کرده است.
·        سعدی و بعدها حافظ نیز همین ترفند را به خدمت می گیرند و بطور همه جانبه گسترش می دهند.
·        سعدی به عنوان مثال، پستی ها و بلندی های طبیعت را برای توجیه نابرابری های اجتماعی مورد سوء استفاده قرار می دهد.

·        لنین بدرستی بر آن بود که اگر احیانا روزی قواعد و اصول مبرهن ریاضی، مثلا «دو دو تا چهار تا» بر ضد منافع طبقه حاکمه باشد، ایدئولوگ های مربوطه، بیدرنگ صحت آن را مورد تردید قرار خواهند داد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر