هزیدو
و موسه (700 ق. م.)
اثری
از گوستاو مورو
پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین
I
نظری بر تاریخ
استه تیک اروپائی
ادامه
افلاطون
افلاطون (447 ـ
347 ق. م.)
فیلسوف یونان
باستان و از شاگردان سقراط
·
بنا بر تصورات افلاطون، ماهیت رابطه ارزشی استه تیکی مبهم و
نامعین است.
·
(فایدروس، هیپیاس، سمپوزیون)
الف
·
افلاطون در اثر خود تحت عنوان هیپیاس، همتراز تلقی کردن
زیبا با چیزهای زیر را رد می کند:
1
·
همتراز تلقی کردن زیبا با خوشایند بودن را
2
·
همتراز تلقی کردن زیبا با بلحاظ فونکسیون متناسب بودن را
3
·
همتراز تلقی کردن زیبا با مفید بودن را.
ب
هومر (حدود 800
ق. م.)
اثری از ویلیام
آدولفه بورگرو (1874)
هومر در ایام
نابینائی اش
اولین شاعر بزرگ
غرب
مؤلف «ایلیاس» و
«اودسه»
محل و تاریخ تولد
و مرگ هومر نامعلوم است، ولی در تأثیر خارق العاده او تردیدی نیست.
·
افلاطون در اثر خود تحت عنوان سمپوزیون، با استناد به آثار هومر
و هزیدو و صنایع دستی، زیبائی را بنا بر تأثیر آن تعریف می کند:
1
هزیدو (700 ق. م.)
شاعر،
دامدار، کشاورز یونانی
مؤسس
حماسه دیالک تیکی
آثار
هومر و هزیدو مهمترین منابع اسطوره شناسی (متولوژی) و اسطوره نگرای (متوگرافی) و
زندگی روزمره در آن زمان محسوب می شوند.
·
زیبا هر آن چیزی است که قوای خلاق را آزاد می سازد.
2
·
زیبائی «الهه زایش» است.
3
·
زیبائی در هر چیزی وجود دارد:
الف
·
در کاینات
ب
·
در جامعه
ت
·
در جسم و روح
پ
·
در دولت و اخلاق
ث
·
و بهتر از همه در سیمای حقیقت.
4
·
افلاطون در اثر خود تحت عنوان سمپوزیون، زیبائی را با حقیقت
مطلق همتراز تلقی می کند:
·
«هر آنچه که در خود، برای خود و برای ابد در خود وجود دارد»، بلحاظ
کمی و کیفی تغییر نمی یابد، خود را در پدیده های منفرد نمودار نمی سازد، «زیبائی
الهی، در خودویژگی خویش» است.
5
·
بدین طریق، تعیین ارزش استه تیکی افلاطون، از سوئی مبتنی
است بر تئوری شناخت ایدئالیستی او و از سوی
دیگر مبتنی است بر آموزش وجود ایدئالیستی او.
6
·
قابل توجه دو نکنه زیر است:
الف
·
نکته اول اینکه افلاطون
هیچ پدیده ای را از رابطه استه تیکی انسانی مستثنی نمی دارد.
ب
·
نکته دوم اینکه افلاطون به دیالک تیک «زیبا بودن» و «زیبا
بنظر رسیدن»، یعنی به دیالک تیک معیارهای استه تیکی اوبژکتیف و سوبژکتیف واقف بوده
است.
· (این به معنی وقوف افلاطون به دیالک تیک نمود و بود و یا پدیده و
ماهیت در رابطه با زیبائی است. مترجم)
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر