تحلیل سیاوش کسرائی از «مرغ آمین» نیما
(آذرماه 1350)
سرچشمه:
راه توده
گاف سنگزاد
سیاوش
و درشبی
كه همه آذین خود را از بیداد به مردم گرفته است و روشنی را چه در پیه سوز من و چه
در چراغدان اندیشه شما غارت می كند، گرچه افسوس كنندگان خلق بنام فریبنده رستگاری،
دام های دیگری بر راه مردم می گسترانند و جهانیان را سرگرمی های تازه پیش می آورند،
اما مرغ هشیار كه طلایه های برآمدن آن ستاره خونین صبحگاهی را از جای بلندش،
برافق، می بیند، صدا سرمی دهد و در زیرباران نواهائی كه بر او می بارد زبان می
گشاید:
رستگاری روی خواهد كرد
وشب تیره بدل با صبح روشن گشت خواهد.
رستگاری روی خواهد كرد
وشب تیره بدل با صبح روشن گشت خواهد.
·
سیاوش در این فراز از تحلیل خود، از ترفندهای طبقه
حاکمه پرده برمی دارد:
1
و درشبی
كه همه آذین خود را از بیداد به مردم گرفته است
·
سیستم اجتماعی حاکم زیب و زینت خود را از بیداد
بر مردم گرفته است:
·
این افشاگری نیما از غارت پیگیر محصول کار عرقریز
توده های مولد و زحمتکش است.
·
زیب و زینت سیستم اجتماعی حاکم در نتیجه انباشت
بی رحمانه سرمایه، به ازای مرگ و میر و درد و رنج توده های مولد و زحمتکش است.
2
و روشنی
را چه در پیه سوز من و چه در چراغدان اندیشه شما غارت می كند
·
سیاوش میان شب و روشنی رابطه سوبژکت ـ اوبژکت برقرار
می کند:
·
شب (سیستم اجتماعی حاکم) به مثابه سوبژکت به غارت
روشنی به مثابه اوبژکت می پردازد:
·
روشنی در پیه سوز شاعر و
·
روشنی در چراغدان اندیشه مردم.
·
شب بسان هیولائی تیره، نور می بلعد، نوری که از
پیه سوز شاعر و از چراغدان اندیشه توده تشعشع می یابد.
·
منظور سیاوش به احتمال قوی، روشنائی ستیزی و روشنگری
ستیزی همزمان طبقه حاکمه است:
الف
·
طبقه حاکمه از سوئی با ساز و برگ تحمیق و
عوامفریبی به مانی پولاسیون افکار عمومی دست می زند و شعور طبقاتی خود را به
ترفندی به مثابه شعور طبقاتی خاص خلق قالب می کند.
·
نور از چراغدان توده می رباید.
ب
·
طبقه حاکمه اما از سوی دیگر نور از پیه سوز شاعر
به غارت می برد.
·
شاید منظور سیاوش این است که روشنگری دست و پا
شکسته از سوی پیشاهنگ را نقش بر آب می سازد.
3
افسوس
كنندگان خلق بنام فریبنده رستگاری، دام های دیگری بر راه مردم می گسترانند
·
حدس ما درست بود:
·
منظور سیاوش مانی پولاسیون افکار عمومی از سوی طبقه
حاکمه بوده است:
·
دامگستری بر راه مردم در لفافه رستگاری!
·
به خورد مردم دادن شعور وارونه!
·
قالب کردن شعور طبقاتی طبقه حاکمه به عنوان شعور طبقاتی
توده ها.
·
مبارزه ایدئولوژیکی مداوم از بالا.
4
جهانیان
را سرگرمی های تازه پیش می آورند
·
شاید منظور نیما و سیاوش، صنایع تفنن و سرگرمی و
اتلاف اوقات فراغت زحمتکشان باشد.
·
طبقه حاکمه واقعا هم در این زمینه سنگ تمام
گذاشته است.
·
فرم های متنوع و بیشمار اتلاف وقت در نهایت
استکمال عرضه می شوند و برای همه اقشار و طبقات اجتماعی در همه سنین از خردسال تا
پیر از کار افتاده، سرگرمی عرضه می کنند.
·
آن سان که هیچکس فرصت اندیشیدن و اعتلای فکری و
فرهنگی پیدا نمی کند.
·
برای نمونه می توان به فرم های اتلاف وقت و فرهنگ
ستیزی مدرن اشاره کرد:
·
تبلیغ وسیع و حساب شده مذاهب از همه رنگ
·
مدهای متنوع و روزافزون لباس و آرایش و غیره
· ماشین
·
دکوراسیون خانه
·
پیک نیک
·
مسافرت
·
اتلاف وقت در کافه و رستوران و سینما و تئاتر و
پارک و غیره
·
عرضه وسیع کتاب ها و مطبوعات سرگرم کننده بی
محتوا
·
رمان های مبتذل فرهنگ ستیز در فرم های کاست و سی
دی و غیره چه بسا مجانی در کتابخانه های عمومی
·
انواع مختلف ورزش و قمار و بازی به مثابه مذاهبی
دیگر و افیون توده ای دیگر:
·
فوتبال
·
تنیس
·
بسکتبال
·
و غیره
·
آن سان که طبقه کارگر آخر هفته را در استادیوم فوتبال
می گذراند و بقیه هفته را در گفتگوی بیهوده راجع به بازیکنان فوتبال، درآمد هر یک
از آنها، خرید و فروش آنها و قابلیت ها و نقاط قوت و ضعف و ماجراهای خصوصی آنها و
نتایج مسابقات در مقیاس ملی و بین المللی تلف می کند.
·
دیگر کسی وقت برای سرخاراندن حتی نمی یابد، چه
برسد به تشکل سندیکائی، سیاسی، حزبی و تشکیلاتی، چه برسد به کسب شعور طبقاتی.
5
اما مرغ
هشیار كه طلایه های برآمدن آن ستاره خونین صبحگاهی را از جای بلندش، برافق، می
بیند، صدا سرمی دهد و در زیرباران نواهائی كه بر او می بارد زبان می گشاید:
رستگاری
روی خواهد كرد
وشب تیره بدل با صبح روشن گشت خواهد.
وشب تیره بدل با صبح روشن گشت خواهد.
الف
·
مرغ آمین نیما آلترناتیو ضد طبقه حاکمه است.
ب
·
مرغ آمین به دلیل تجهیز به تسلیحات تئوریک هشیار
است و ترفندهای طبقه حاکمه را کشف و افشا می کند.
ت
·
مرغ آمین به برکت جایگاه رفیعش قادر به کشف حقیقت
عینی است:
·
طلوع ستاره صبحگاهی را، یعنی طلوع ستاره رستگاری
را می بیند و خبر می دهد.
پ
·
مرغ آمین از تبدیل قانونمند شب تیره به صبح روشن
نوید می دهد و بذر امید در مزرع دل ها می افشاند.
·
خوشا به حال توده که اگر نان ندارد بخورد، مرغ
آمین هشیار خردمند دارد.
ادامه
دارد
میبینم که تمام طبقه حاکمه زرق وبرقش رااز رنج واندوه مردمان آذین میبندد وبقول شاغر عزیز روشنی را از پیه سوزمردمان ساده ویا از چراغدان اندیشه مردم هشیار میگیرد شادی بخشست که مرغ هشیار وپیشآهنگ از بلندای ایدوئوبوژی طبقه خودش روشنی رامیبیندونتیجه روشنگریهایش را درمقا بله با ترفندهای طبقه حاکمه برای بازیهای فریبنده که بکارگرفته که افکار زحمتکشانرا از مبارزه طبقا تیشا ن دور کند رامیبیند وواین دیروزی را حتما جشن خواهد گرفت
پاسخحذف