۱۳۹۱ دی ۲۳, شنبه

چاله ها و چالش ها (255)

دکتر اسعد رشیدی  
رسایی و فرسایش حاکمیت ملی در مناسبات بین الملل (1)    
مفهوم حاکمیت ساده‌ و مسلم نیست و موجب برانگیختن بحث های بسیاری در میان پژوهشگران و نیز سیاستمداران گردیده‌ است. 
به‌ این خاطر لازم است بطور مشخص و همچنین در پیوند با روش های متفاوت، طبقه‌ بندی و مورد ارزیابی در فضای بین الملل و سیاست جهانی قرار گیرد.  
سرچشمه: 
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com

مسعود بهبودی
 مفهوم حاکمیت
·        حاکمیت به معنی برخورداری مؤسساتی (نهادین) تضمین شده ی بخشی از جامعه، در مقابل بخش دیگر آن است.
·        برخورداری، یک واقعیت امر اقتصادی است.
·        برخورداری عبارت است از تصاحب یکجانبه ی بخش هائی از محصول کار دیگران.
·        شالوده مؤسساتی (نهادین) چنین مناسبتی نیز ـ در وهله اول ـ از نوع اقتصادی آن است:
·        مالکیت بر زمین، سرمایه و یا وسایل اقتصادی دیگر.         
·        علاوه بر آن، برای تضمین مؤسساتی حاکمیت، فرم های دیگر نیز وجود دارند.
·        مثلا فرم های حقوقی، نظامی، سیاسی ـ عام و غیره.         
·        پایه قدرت می تواند حاکمیت اجتماعی باشد.
·        قدرت می تواند از حاکمیت اجتماعی منشق شده باشد و یا بدون حاکمیت اجتماعی برقرار شود.         
·        مثلا «قدرت» و بطور کلی، اوتوریته پدر در خانواده، نه بر حاکمیت استوار می شود و نه در خدمت برخورداری اجتماعی است.          
·        حاکمیت، مشخص کننده یک مناسبت بنیادی اجتماعی است.
·        قدرت ـ اما بر عکس ـ در عرصه روابط اجتماعی عمل می کند.         
·        حاکمیت از آن نظام اجتماعی است.
·        اعمال قدرت از آن قانون اساسی جامعه است، از آن بخشی از نظام اجتماعی است که آگاهانه تشکیل یافته است.         
·        بنابرین، حاکمیت یک واقعیت امر اجتماعی ـ اقتصادی بنیادی است و نه یک واقعیت امر سیاسی.         
·        تنها بلحاظ هدف اجتماعی عام، که استفاده از وسایل سیاسی قدرت و دیگر وسایل در خدمت آن قرار دارند، می توان گفت که آیا فرم های اعمال قدرت (حکومت) حاوی خصلت حاکمیتی اند و یا نه.       
 ·        این یکی از نواقص شرم انگیز و زیانبار جامعه شناسی سیاسی کنونی است که درک روشنی (مفهوم روشنی) از حاکمیت ندارد، مفهومی که از عناصر متشکله آن محسوب می شود.
·        از این رو ست، که قادر به تمیز محتوای ماهوی یک جامعه از تصویر نمودین آن نمی شود.
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر