۱۳۹۱ دی ۱۷, یکشنبه

سیری در کاریکاتوری از مانا نیستانی (24)

مانا نیستانی   (زادهٔ ۱۳۵۲ در تهران)
 
 واکنش
سرچشمه

 صفحه فیس بوک

هواداران مانا نیستانی
Mana Neyestani Fan Page

·        از حریف کاریکاتورشناسی محتوای این اثر مانا را پرسیدیم.

·        چون از قدیم گفته اند:
·        وقتی که ساعت کله ات از کار افتاده، سؤال کردن از اهل فهم و فراست، کار کوک کردن ساعت کله را انجام می دهد.

·        حریف گفت:
·        «آدمک موذی و آرام و مطمئن نماینده ایدئولوژی و تفکر جهت دار برای تفرقه اندازی و استفاده از ملت بر ضد ملت است .

·        آدم قوی هیکل با قیافه خشمگین بی منطق کف بر لب  که افسارش به دست سیاست و ایدئولوژی حاکم است، بخشی از ملت است که کوته فکرند و براحتی گول می خورند و شعور درست و حسابی ندارند و با وعده و وعید نسیه و نقد به خدمت گروه حاکم در می آیند و ابزار سرکوب آن می شوند.  

·        این گروه عربده کش که براحتی حتی دست به قتل و کشتار می زند، در تمام جهان سوم در حال حاضر وجود دارد.

·        کافی است تحریک شوند و به دروغ و یا اغراق بر سر مسئله بسیار سادهای جنجال به پا کنند.

·        خبر دروغی، فیلم دروغی و یا شایعه ای که توسط محرکان به خوردشان داده می شود، موجب تحریک آنها می گردد و مورد سوء استفاده طبقه حاکمه قرار می گیرد.

·        و تا زمانی که این بخش از ملت ها ناآگاهند و یا براحتی خریده می شوند و به خدمت گرفته می شوند و جلوتر از نوک دماغ شان نمی بینند، این ارابه به جلو می رود و زور بازوی خود را از این نا آگاهان و یا مزدوران می گیرد.»

·        پس از شنیدن نظرات رهگشای حریف، ساعت تق و لق کله ما نیز بکار افتاد، روی مان زیاد شد و زبان مان دراز:

·        در این اثر مانا ما با درشکه ای از روم باستان سر و کار داریم، درشکه جنگی ئی که اعضای جنگجوی طبقه حاکمه برده دار سوار می شدند و به ضرب شعار و شلاق، حیوان ارابه کش را به پیش می راندند.

1
·        مانا در این اثر خویش، فرم دیرآشنا را، یعنی ارابه عهد عتیق را به مثابه سمبل ماشین دولتی طبقه حاکمه (البته جناح فوندامنتالیستی طبقه حاکمه) به خدمت گرفته اند.

2
·        ضمنا حیوان ارابه کش را با انسان واره قوی هیکلی جایگزین ساخته اند.

·        این اما به چه معنی است؟

الف
·        این بدان معنی است که طبقه حاکمه از تاریخ درس گرفته است.
·        یعنی فوت و فن حاکمیت سابق  به میراث مانده را بلحاظ کمی و کیفی تکمیل کرده است.

·        چرا و به چه دلیل ما به چنین نتیجه ای می رسیم؟

ب
·        اولا به این دلیل که انسان واره ارابه کش را مسلح کرده است.
·        چماق در دست او به مثابه سمبل سلاح است.
·        گاهی سلاح سرد و گه سلاح گرم.

 ت
·        ثانیا به این دلیل که ارابه کش را بلحاظ شعور تخریب کرده است و به درجه سگ درنده ای تنزل داده است.
·        وقتی حریف از مسخ ایدئولوژیکی ارابه کش سخن می گویند، منظورشان همین است.

·        ارابه کش حاکمیت فوندامنتالیستی و یا هر حاکمیت فاشیستی و امپریالیستی، دیگر قادر به خوداندیشی نیست.
·        سگواره ای است و بازتاب مشروط از خود نشان می دهد.
·        به همین دلیل است که مانا عنوان اثر خود را «بازتاب» نهاده اند.

پ
·        این اما بدان معنی است که  طبقه حاکمه ی ماهیتا برده دار، وحشی و نامعاصر، ماشین دولتی خود را بر اساس دستاوردهای علمی (پسیکولوژیکی) مدرنیزه و از نو فونکسیونالیزه کرده است.

·        بنی بشر قوی هیکلی که فونکسیون حیوانی را به عهده دارد و ماشین دولتی طبقه حاکمه را به پیش می کشد و هر چه سر راه خویش می یابد، ددمنشانه درهم می کوبد، بسان سگ پاولوف نه تحت فرمان عقل، بلکه تحت فرمان غریزه عمل می کند، یعنی بازتاب مشروط از خود نشان می دهد:

·        به محض اینکه علامت اعتراض و مقاومت از توده می بیند، بیدرنگ وارد عمل می شود.
·        انگشت وسطی بیرون آمده از مشت در کاریکاتور مانا، سمبل اعتراض و مقاومت است.


·        این بدان معنی است که طبقه حاکمه تئوری ایوان پاولوف ـ روانشناس بزرگ شوروی ـ  را به خدمت گرفته است.

·        پاولوف شیوه رفتار موجودات زنده را با توجه به دیالک تیک سیستم و محیط زیست توضیح می دهد:
·        سگ پاولوف با شنیدن زنگی که پس از به صدا در آمدنش همیشه گوشت دریافت می کرد، آب از لب و لوچه اش بیرون می زند.
·        یعنی نسبت به صدای زنگ بازتاب مشروط نشان می دهد.
  
·        ارابه کش چماق بدست طبقه حاکمه نیز بسان سگ پاولوف نسبت به اعتراض و مقاومت توده ای واکنش غریزی نشان می دهد و به سرکوب می پردازد تا ارابه عهد عتیق از حرکت مخرب خویش باز نماند.
   
·        بنظر پاولولف، «هر موجودِ زنده در جریانِ زندگی خود، از طریق کارکردِ سیستم عصبی پیچیده ‌اش، پیچیده ترین روابط را با محیطِ خود بر قرار می ‌سازد.

·        از طریق این روابط است که موجود زنده می ‌تواند در محیطِ خود زندگی کند، حوایجش را برآورده سازد و نسبت به شرایطِ معین به طریقی خاص واکنش نشان دهد.»

·        اکنون این سؤال پیش می آید که شلاق در دست نماینده طبقه حاکمه نشانه چیست؟

ث
·         مانا بدون دلیل، ارابه ران دولتی عهد عتیق را به شلاق مسلح نکرده است.

·        شلاق سمبل دیالک تیک مادی و معنوی است.

1
·        انسان ارابه کش از سوئی با توسل به شلاق مادی به کار انداخته می شود.
·        شلاق مادی به معنی حوایج اولیه ضرور از قبیل نان و مسکن و آموزش و بهداشت و وسایل معاش و غیره او و خانواده او ست.

2
·          انسان ارابه کش اما از سوی دیگر با توسل به شلاق معنوی به کار گرفته می شود.
·        شلاق معنوی به معنی تزریق ایدئولوژی طبقه حاکمه به عوامل سرکوب است.
·        بدون تزریق مستمر هروئین دین، بدون مانی پولاسیون ایدئولوژیکی ملت، طبقه حاکمه هرگز نمی تواند عوامل سرکوب را به عمل داوطلبانه و مؤمنانه وادارد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر