مانا نیستانی (زادهٔ ۱۳۵۲ در تهران)
واکنش
سرچشمه
صفحه فیس
بوک
هواداران
مانا نیستانی
Mana Neyestani Fan Page
·
از حریف کاریکاتورشناسی
محتوای این اثر مانا را پرسیدیم.
·
چون از قدیم گفته اند:
·
وقتی که ساعت کله ات از کار
افتاده، سؤال کردن از اهل فهم و فراست، کار کوک کردن ساعت کله را انجام می دهد.
·
حریف گفت:
·
«آدمک موذی و آرام و مطمئن نماینده ایدئولوژی
و تفکر جهت دار برای تفرقه اندازی و استفاده از ملت بر ضد ملت است .
·
آدم قوی هیکل با قیافه خشمگین بی منطق کف بر لب که افسارش به دست سیاست و ایدئولوژی حاکم است،
بخشی از ملت است که کوته فکرند و براحتی گول می خورند و شعور درست و حسابی ندارند
و با وعده و وعید نسیه و نقد به خدمت گروه حاکم در می آیند و ابزار سرکوب آن می شوند.
·
این گروه عربده کش که براحتی حتی دست به قتل و کشتار می زند، در تمام
جهان سوم در حال حاضر وجود دارد.
·
کافی است تحریک شوند و به دروغ و یا اغراق بر سر مسئله بسیار سادهای جنجال
به پا کنند.
·
خبر دروغی، فیلم دروغی و یا شایعه ای که توسط محرکان به خوردشان داده
می شود، موجب تحریک آنها می گردد و مورد سوء استفاده طبقه حاکمه قرار می گیرد.
·
و تا زمانی که این بخش از ملت ها
ناآگاهند و یا براحتی خریده می شوند و به خدمت گرفته می شوند و جلوتر از نوک دماغ شان
نمی بینند، این ارابه به جلو می رود و زور بازوی خود را از این نا آگاهان و یا
مزدوران می گیرد.»
·
پس از شنیدن نظرات رهگشای حریف،
ساعت تق و لق کله ما نیز بکار افتاد، روی مان زیاد شد و زبان مان دراز:
·
در این اثر مانا ما با
درشکه ای از روم باستان سر و کار داریم، درشکه جنگی ئی که اعضای جنگجوی طبقه حاکمه
برده دار سوار می شدند و به ضرب شعار و شلاق، حیوان ارابه کش را به پیش می راندند.
1
·
مانا در این اثر خویش، فرم
دیرآشنا را، یعنی ارابه عهد عتیق را به مثابه سمبل ماشین دولتی طبقه حاکمه (البته جناح
فوندامنتالیستی طبقه حاکمه) به خدمت گرفته اند.
2
·
ضمنا حیوان ارابه کش را با انسان
واره قوی هیکلی جایگزین ساخته اند.
·
این اما به چه معنی است؟
الف
·
این بدان معنی است که طبقه
حاکمه از تاریخ درس گرفته است.
·
یعنی فوت و فن حاکمیت سابق
به میراث مانده را بلحاظ کمی و کیفی تکمیل کرده است.
·
چرا و به چه دلیل ما به
چنین نتیجه ای می رسیم؟
ب
·
اولا به این دلیل که انسان واره
ارابه کش را مسلح کرده است.
·
چماق در دست او به مثابه
سمبل سلاح است.
·
گاهی سلاح سرد و گه سلاح گرم.
ت
·
ثانیا به این دلیل که ارابه
کش را بلحاظ شعور تخریب کرده است و به درجه سگ درنده ای تنزل داده است.
·
وقتی حریف از مسخ ایدئولوژیکی
ارابه کش سخن می گویند، منظورشان همین است.
·
ارابه کش حاکمیت
فوندامنتالیستی و یا هر حاکمیت فاشیستی و امپریالیستی، دیگر قادر به خوداندیشی
نیست.
·
سگواره ای است و بازتاب
مشروط از خود نشان می دهد.
·
به همین دلیل است که مانا
عنوان اثر خود را «بازتاب» نهاده اند.
پ
·
این اما بدان معنی است که طبقه حاکمه ی ماهیتا برده دار، وحشی و نامعاصر،
ماشین دولتی خود را بر اساس دستاوردهای علمی (پسیکولوژیکی) مدرنیزه و از نو فونکسیونالیزه
کرده است.
·
بنی بشر قوی هیکلی که فونکسیون
حیوانی را به عهده دارد و ماشین دولتی طبقه حاکمه را به پیش می کشد و هر چه سر راه
خویش می یابد، ددمنشانه درهم می کوبد، بسان سگ پاولوف نه تحت فرمان عقل، بلکه تحت
فرمان غریزه عمل می کند، یعنی بازتاب مشروط از خود نشان می دهد:
·
به محض اینکه علامت اعتراض
و مقاومت از توده می بیند، بیدرنگ وارد عمل می شود.
·
انگشت وسطی بیرون آمده از
مشت در کاریکاتور مانا، سمبل اعتراض و مقاومت است.
·
این بدان معنی است که طبقه
حاکمه تئوری ایوان پاولوف ـ روانشناس بزرگ شوروی ـ را به خدمت گرفته است.
·
پاولوف
شیوه رفتار موجودات زنده را با توجه به دیالک تیک سیستم و محیط زیست توضیح
می دهد:
·
سگ
پاولوف با شنیدن زنگی که پس از به صدا در آمدنش همیشه گوشت دریافت می کرد، آب از
لب و لوچه اش بیرون می زند.
·
یعنی نسبت
به صدای زنگ بازتاب مشروط نشان می دهد.
·
ارابه کش چماق بدست طبقه حاکمه نیز بسان سگ پاولوف
نسبت به اعتراض و مقاومت توده ای واکنش غریزی نشان می دهد و به سرکوب می پردازد تا
ارابه عهد عتیق از حرکت مخرب خویش باز نماند.
·
بنظر
پاولولف، «هر موجودِ زنده در جریانِ زندگی خود، از طریق کارکردِ سیستم عصبی پیچیده
اش، پیچیده ترین روابط را با محیطِ خود بر قرار می سازد.
·
از طریق این روابط است که موجود زنده می تواند
در محیطِ خود زندگی کند، حوایجش را برآورده سازد و نسبت به شرایطِ معین به طریقی
خاص واکنش نشان دهد.»
·
اکنون این سؤال پیش می آید
که شلاق در دست نماینده طبقه حاکمه نشانه چیست؟
ث
·
مانا بدون دلیل، ارابه ران
دولتی عهد عتیق را به شلاق مسلح نکرده است.
·
شلاق سمبل دیالک تیک مادی و
معنوی است.
1
·
انسان ارابه کش از سوئی با
توسل به شلاق مادی به کار انداخته می شود.
·
شلاق مادی به معنی حوایج
اولیه ضرور از قبیل نان و مسکن و آموزش و بهداشت و وسایل معاش و غیره او و خانواده
او ست.
2
·
انسان ارابه کش اما از سوی دیگر
با توسل به شلاق معنوی به کار گرفته می شود.
·
شلاق معنوی به معنی تزریق ایدئولوژی
طبقه حاکمه به عوامل سرکوب است.
·
بدون تزریق مستمر هروئین
دین، بدون مانی پولاسیون ایدئولوژیکی ملت، طبقه حاکمه هرگز نمی تواند عوامل سرکوب
را به عمل داوطلبانه و مؤمنانه وادارد.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر