پروفسور دکتر هانس شولتسه
برگردان شین میم شین
بورژوازی و تاریخ
·
به زبان سیستمتئوری می توان گفت که کلیه طبقات استثمارگر در
تفسیر تاریخ، جنبه سمانتیکی را تابع جنبه پراگماتیکی ساخته اند و در تحلیل نهائی،
حقیقت را تابع جانبداری.
1
·
طبقات
استثمارگر همین موضعگیری را در برخورد به مسائل معرفتی ـ نظری تاریخ نیز دارند.
·
تعویض
پیدرپی نظریات بورژوائی در این زمینه نمونه وار است:
2
·
ایدئولوگ
های ترقی خواه بورژوازی انقلابی آغازین این اندیشه را مطرح کردند که بر حیات
اجتماعی همانند طبیعت قوانینی حاکمند و این قوانین قابل شناخت اند.
3
·
پس از
رسیدن بورژوازی به قدرت، ورود طبقه کارگر به میدان تاریخ، تشدید تضادهای آشتی
ناپذیر میان بورژوازی و پرولتاریا و کشف قوانین روند توسعه تاریخی از سوی بنیانگذاران
مارکسیسم، ایدئولوگ های بورژوائی به ایده قانونمندی تاریخ پشت پا زدند.
4
·
برای
اثبات و توجیه این انکار قانونمندی تاریخ،
فرم خاصی از فلسفه بورژوائی تاریخ پا به عرصه نهاد که به زبان غیرمارکسیستی عناوین
«نقد شناخت تاریخ»، «فلسفه صوری تاریخ» و امثالهم را دارد.
5
ویلهلم
ویندلباند (1848 ـ 1915)
فیلسوف،
استاد دانشگاه آلمانی
نماینده
نئوکانتیانیسم و فلسفه ارزش
·
نمایندگان
اصلی این جریان، نئوکانتیانیست هائی از قبیل ویندل باند
و ریکرت بوده
اند.
6
هاینریش ریکرت (1863 ـ 1936)
فیلسوف و استاد دانشگاه آلمانی
نئوکانتیانیست، فیلسوف ارزش
·
نظریات
آنان و نظریات فلسفه حیات هنوز هم ازسوی مخالفان
ماتریالیسم تاریخی، برای انکار وجود قانونمندی های عینی در روند تاریخ مورد
استفاده قرار می گیرند.
7
·
بنا بر
این نظریات، کلیه پدیده ها مطلقا منحصر بفرد و غیرقابل تکرار و لذا غیر قابل
مقایسه با هم و غیر قابل تعمیم اند.
8
·
بنا بر
این نظریات، آماج معرفتی علم تاریخ نه قوانین،
بلکه حقایق امور خاص تاریخی است، حقایق اموری که نه قابل توضیح،
بلکه فقط قابل توصیف اند
·
(متد
توصیف منحصر بفرد)
9
·
به جای
متدهای گزینش از انبوهه اطلاعات و توضیح فاکت های تاریخی قابل استخراج از تئوری
علمی، استفاده از باصطلاح «حس حقیقت یاب ورزیده» یعنی «شهود»، «الهام» توصیه می
شود و برپیشانی هر توضیح مبتنی بر تئوری، انگ «توضیح دگماتیکی» کوفته می شود.
10
·
با این
ادعا که تاریخ خصلت آشفته و پر هرج و مرج دارد، هرتلاشی در راستای درس گرفتن از
تاریخ و اقدام به پیش بینی تاریخی بمثابه «سوء استفاده نخوت بار» از تاریخ بی
اعتبار می گردد.
11
هانس روتفلز (1891
ـ 1976)
مورخ آلمانی ـ
امریکائی
نماینده تز
«غیرقابل تحقیق بودن آماج»
·
این
نظریات در تز مبتنی بر بی معنائی تاریخ و در تز «غیرقابل تحقیق بودن آماج» تاریخ (روتفلز) به اوج می رسد.
12
·
با توسل
به آنها، قانونمندی و آماجگرائی روند تاریخ و همچنین امکان شناخت عقلی تاریخ انکار
می شود و آینده تاریخی بکلی مبهم و ناپیدا تلقی می شود.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر