مشاهده (4) (بخش آخر)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
1
·
در مشاهده بی واسطه، ابژکت مورد مشاهده تحت هیچ تأثیری از سوی
مشاهده گر قرار ندارد.
2
·
مشاهده با واسطه، مشاهده مستقیم و مشاهده غیرمستقیم اما می توانند
با تغییراتی در ابژکت مورد مشاهده همراه باشند:
·
مثلا زمانی که انرژی لازم برای ادراک ابژکت باندازه انرژی خود
ابژکت باشد.
الف
·
این وضع در فیزیک مدرن، همواره بهانه ای برای سخن گفتن از کنترل
ناپذیری اصولی شده است.
·
آن سان که انگار از مختل کردن ابژکت مورد مشاهده بوسیله دستگاه
مشاهده ناشی می شود.
ب
·
در این گونه موارد ـ در بی خبری از رابطه دیالک تیکی سوبژکت و
ابژکت ـ ازعدم عینیت رخدادها درعرصه فیزیک کوانتومی سخن گفته می شود و از مشاهده
نا پذیری اصولی این رخدادها.
·
مراجعه کنید به مشاهده پذیری
3
·
میان انواع مختلف مشاهدات می توان بر مبنای عوامل زیرین تفاوت
گذاشت:
الف
·
بربنیان چیستائی ابژکت مشاهده
ب
·
بربنیان چگونگی انجام مشاهده
ت
·
بر بنیان آماج مشاهده.
4
مشاهده ثبتی
·
مثلا آماج مشاهده می تواند ثبت پدیده های معینی باشد تا بتوان بر بنیان
مواد حاصله از مشاهده، به تعمیم استنتاجی، طبقه بندی و غیره اقدام کرد.
·
این متد مشاهده ثبتی مثلا در علوم اجتماعی تجربی استعمال وسیع
دارد.
5
مشاهده کنترلی
·
مشاهده کنترلی برای کردوکار علمی و عملی انسانها از اهمیت بزرگی
برخوردار است.
الف
·
آماج این نوع مشاهده در مشاهده روندهای طبیعی و یا مصنوعی (مثلا
روندهای تکنیکی، تکنولوژیکی و غیره) عبارت است از تضمین جریان عادی این روندها و
یا بهینه (مطلوب) سازی آنها.
ب
·
سیستم های حلاجی اطلاعات درجریان انقلاب علمی ـ فنی اهمیت هرچه
بیشتری کسب می کنند و وظیفه انسان شاغل در تولید، اجرای هرچه وسیعتر فونکسیون های
هدایت و تنظیم می گردد و بهمان اندازه نیز
نقش مشاهده کنترلی افزایش می یابد.
ت
·
در هر تولید اوتوماتیزه شده، کار جسمی جای خود را عمدتا به حلاجی
اطلاعات (مشاهده) می دهد که توسط دستگاه های کنترلی مربوطه ثبت می شوند و بر مبنای
آنها تصمیم گیری های لازم برای تنظیم روند تولید مربوطه انجام می یابد.
پ
·
مشاهده ای که از دیرباز بخشی از روند تولید بوده، مشاهده ای است که
همواره بر نظرات علمی استوار شده است.
ث
·
این امر نه تنها حاکی از وحدت گشتاورهای حسی و عقلی است، بلکه
علاوه بر آن حاکی از وحدت کار جسمی و روحی است که روز بروز اهمیت بیشتری کسب می
کند.
مراجعه کنید به دیالک تیک حسی و عقلی، مشاهده پذیری، شناخت در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر