۱۳۹۱ مهر ۲۹, شنبه

هماندیشی با اسد شیخ (1)

همانیدشی با ناهید حیدریان (4)
به نظر من اگر دلاور مرده به پشيزي نيارزد، دلآور نبوده است!
نام دلاور اميد مي بخشد و تجلی ماندگاري انسانيت است.
اسد شیخ 
سرچشمه:
صفحه فیس بوک گروه موسوم به
  شعر و شعور و شعار
·        خیلی ممنون.
·        دلاوری احتمالا یکی از مقولات فئودالی است. 

·        دلاوری فی نفسه معنی ندارد.

·        چرا؟

·        برای اینکه دلاوری فرمی از فرم های رفتار آدمی است و لذا باید اکیدا تابع محتوا باشد.

الف
·        اگر محتوای پیکار طبقاتی ایجاب کند، پهلوانی در حد اسپارتاکوس نیز باید در انبوهه بردگان گم شود و از دیده دشمن پنهان گردد و نتیجتا حفظ شود.

ب
·        اگر دلاوری برای تعالی پیکار طبقاتی لازم باشد، مثلا به قول اسد عزیز، برای تداوم پیکار طبقاتی امیدبخش باشد، همه باید دلاور گردند.

ت
·        دلاوری چه بسا در صرفنظر از «دلاوری» است که هنر بمراتب دشوارتر و عصب سوزتری است.

مراجعه کنید به قصه برتولت برشت تحت عنوان 
«در قبال قلدری چه باید کرد؟»
http://hadgarie.blogspot.de/2011/07/blog-post_24.html

پ
·        دلاوری باید با حساب و کتاب و ژرف اندیشانه در پیش گرفته شود و یا مورد صرفنظر قرار گیرد.

اسد
نام دلاور اميد مي بخشد و تجلی ماندگاري انسانيت است.

·        برتولت برشت در واکنش به اسطوره ماندگاری، در نمایشنامه «گالیله» از قول گالیله بحق می گوید:
·        ترحم انگیز ملتی که به دلاور (قهرمان) نیاز دارد. 

·        چون مرگ گالیله ها می تواند برای بشریت بسیار گران تمام شود.

·        چون تحولات اجتماعی ـ بر خلاف تحولات طبیعی ـ بی سوبژکت (بی فاعل انسانی) نیستند:
·        چون تحولات اجتماعی از گردنه دیالک تیک شخصیت و توده می گذرند.

·        اگرچه در این دیالک تیک، نقش تعیین کننده از آن توده است، ولی شخصیت هیچ واره و هیچ کاره نیست، تا به نیت امید بخشی و ماندگاری به آسانی مورد صرفنظر قرار گیرد.

  شخصیت (دلاورف قهرمان، رهبر، سردار)
 در لحظات توفانی چه بسا نقش غول آسا و بی جانشینی به عهده دارد 
و لذا باید به هر قیمتی حفظ شود و توسعه یابد.  
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر