سرچشمه:
سیری در جهان بینی محمود دولت آبادی (1)
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
نادر
آیا
اندیشیدن یک کنش است یا واکنش؟
·
احکام هر
کس آئینه جهان بینی او ست.
·
از همین
پرسش معصوم نادر می توان به اسلوب فکری ایشان پی برد:
·
«تفکر
کنش است و یا واکنش؟»
·
این پرسش
بلحاظ اسلوبی به چه معنی است؟
·
این پرسش
بدان معنی است که بزعم نادر، کنش می تواند منفصل از واکنش وجود داشته باشد.
·
این بدان
معنی است که میان کنش و واکنش دیواری کشیده شده و هر کدام زندگی خاص خود را دارند.
مانی (216 ـ 276 میلادی)
مانیگری با اذن
شاپور (240 ـ 270 میلادی) در جنوب غربی ایران و بابل اشاعه می یابد.
بهرامشاه به
تحریک روحانیت زرتشتی، مانی را دستگیر می کند.
مانی 60 ساله در
زندان می میرد.
آموزش دوئالیستی مانی:
آموزش مانی بر
دو طبیعت (دو جوهر، دو اصل) و سه دوران مبتنی است.
دوران اول، زمان
جدائی دو طبیعت یاد شده است.
دوران دوم، زمان
آمیزش دو طبیعت یاد شده است.
دوران سوم، زمان
جدائی قطعی و نهائی دو طبیعت یاد شده است.
·
این طرز
تفکر را دوئالیستی می نامند.
·
دوئالیسم
در فلسفه غرب به مانیگرائی نیز معروف است.
·
دوئالیسم
گشتاور اصلی جهان بینی مانی را تشکیل می دهد.
·
طرز تفکر
دوئالیستی در جامعه بشری بشدت رایج است.
·
چون اقطاب
متضاد چیزها بظاهر جدا از یکدیگر بنظر می رسند.
·
تفکر به
چه معنی است؟
1
انعکاس آئینه وار
·
تفکر به عالی
ترین فرم کردوکار روانی انسان اطلاق می شود.
·
ماهیت
تفکر را انعکاس مفهومی اشیاء و روندهای عام، ماهوی و قانونمند واقعیت عینی تشکیل
می دهد.
مثال
·
دهقانی
تبر بر تنه درختی فرود می آورد.
·
فرود
آوردن تبر بر تنه همان و جاری شدن سیلی از سیگنال های حسی به مغز همان، انعکاس تنه
و تبر و غیره در آئینه ضمیر آدمی همان.
·
دهقان در
روند همین دیالک تیک کنش و واکنش، یعنی در روند دیالک تیک فرود آوردن تبر بر تنه و
واکنش تنه نسبت به تبر به اطلاعات زیر دست می یابد:
·
تنه درخت
پوک است و یا سفت و سخت!
·
طول و
عرض دسته تبر مناسب است و یا کوتاه و بلند!
·
تیغه تبر
به اندازه کافی تیز است و یا کند!
·
طرز فرود
آوردن تبر بر تنه درست بوده و یا باید تصحیح شود!
·
تصور
پیشین دهقان از تبر و تنه و نحوه فرود آوردن تبر و طول و عرض دسته تبر و چند و چون
تیغه تبر درست بوده و یا نه.
2
·
وقتی کلاسیک
های مارکسیسم می گویند که بنی بشر انسانیت خود را مدیون کار است، منظورشان همین
است.
·
بدون کار،
انعکاس واقعیت عینی در آئینه ضمیر آدمی صورت نمی گیرد، بدون انعکاس، تفکری و بدون
تفکر، شناخت و شعوری پدید نمی آید.
·
در روند
کار و ببرکت کار است که چند و چون واقعیت عینی (تنه و تبر و طرز فرود آوردن تبر و
طول و عرض دسته تبر و چند و چون تیغه تبر و غیره) در ضمیر آدمی منعکس می شود و روند
تفکر قوام می یابد و شناخت و شعور تشکیل می گردد.
3
·
تفکر نمی
تواند از آغاز ابتدا به ساکن صورت گیرد.
·
به عبارت
دقیقتر، بدون پراتیک (کار، تجربه، آزمون، آزمایش و غیره) تئوری نه می تواند به وجود
آید و نه می تواند به محک بخورد و صحت و سقمش تعیین شود.
·
تفکر بی
نیاز از پراتیک، تنها زمانی می تواند صورت گیرد که به اندازه کافی سیگنال های حسی
و تجربی به مغز منتقل و حلاجی شده باشد.
نادر
آیا هر زمان که آدمی اراده کند می تواند بیاندیشد؟
·
قبل از
تأمل روی این پرسش نادر باید پرسید:
·
مغز
چیست؟
·
ماتریالیست
های مکانیکی قرن هجدهم در فرانسه فکر می کردند که مغز چشمه اندیشه است، درست به
همان سان که کیسه صفرا، چشمه صفرا ست.
·
اما از
این خبرها نبوده و نیست.
·
مغز
ارگان تفکر است به همان سان که پا ارگان رفتن است و چشم ارگان دیدن.
·
حالا می توان
پرسش نادر را به طرز دیگری مطرح کرد:
·
آیا هر زمان
که آدمی اراده کند، می تواند راه برود و یا ببیند؟
نادر
یااینکه اندیشه بر او نازل می شود؟
·
اکنون به
این پرسش نادر هم می توان پاسخ داد:
·
به همان
سان که راه رفتن و دیدن بر کسی نازل نمی شود، به همان سان نیز نزول اندیشه محال
است.
·
الهام
نیز ـ در تحلیل نهائی ـ از پراتیک باواسطه و یا بیواسطه، شخصی و یا نوعی سرچشمه می
گیرد.
·
درست به
همان سان که آدمی برای راه رفتن و دیدن به انرژی نیاز دارد، برای تفکر نیز انرژی لازم
است.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر