• تمایز روشن چیزها برمبنای شاخص های کمی و کیفی در هر سطح از واقعیت امکان پذیر است.
2
• عدم توجه به دیالک تیک کمیت و کیفیت موجب ارتکاب اشتباهات خطیری می شود.
3
• مکانیسیسم کمیت را مطلق می کند و کیفیت را نادیده می گیرد.
• (به عبارت دیگر، دیالک تیک کمیت و کیفیت را تخریب می کند، کیفیت را دور می اندازد و کمیت را مطلق جا سازد. مترجم)
4
• مکانیسیسم بر ان است که همه کیفیت ها را می توان بمثابه کمیت نشان دادو همه چیزها باید از کمیت ها تشکیل شوند و بس.
5
• اما از آنجا که هر کمیتی بمثابه چیزی قابل تصور است، مکانیسیسم مجبور می شود که برای انحلال کیفیت ها در کمیت ها حد و مرز حداقلی اختراع کند.
6
• این حد و مرز درعناصر تجزیه ناپذیر قرار دارد که برای آنها نه فقط نمی توان مشخصه کیفی قایل نشد، بلکه بر عکس، نوعی از کیفیت های «محض» محسوب می شوند.
7
• بدین طریق جدا کردن کیفیت از کمیت به تناقضات منطقی منجر می شود.
8
• مکانیسیسم به همین دلیل از درک قانونمندی های کیفی کلی فرم های مختلف حرکت ماده عاجز می ماند.
• مراجعه کنید به دیالک تیک جزء و کل در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
9
• جدا کردن کیفیت از کمیت، اغلب به قصد عوامفریبی و تحمیق سیاسی مردم صورت می گیرد.
10
• مثلا برای عوامفریبی ادعا می کنند که سرمایه داری انحصاری ـ دولتی اصلا کاپیتالیسم نیست.
11
• برای اثبات این ادعا، به مطلق کردن شاخص های کمی معینی می پردازند که هم در سرمایه داری انحصاری ـ دولتی و هم در سوسیالیسم یافت می شوند.
• از آنجمله اند:
الف
• سطح رشد نیروهای مولدهب
• درجه عالی سازمان تولید و غیره.12
• مطلق کردن شاخص های کمی اما همزمان با پرده پوشی کردن و از نظر پنهان داشتن شاخص های کیفی ماهوی همراه می شود، شاخص های کیفی ماهوی ئی که تفاوت های بنیادی دو سیستم اجتماعی سرمایه داری انحصاری ـ دولتی و سوسیالیسم را نشان می دهند.
13
• کمیت نه تنها با کیفیت در رابطه تضاد دیالک تیکی قرار دارد، بلکه علاوه بر آن، با آن وحدتی را تشکیل می دهد، زیرا هر کمیتی همواره کمیت کیفیت معینی است.
• (به دلیل همین وحدت و تضاد است که ما از دیالک تیک کمیت و کیفیت سخن می گوییم. مترجم)
14
• وحدت دیالک تیکی کمیت و کیفیت را حد می نامند.
• مراجعه کنید به حد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
15
• کمیت، تضاد دیالک تیکی پیوست و گسست را در خود تحقق می بخشد:
• مراجعه کنید به دیالک تیک پیوست و گسست در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
الف
• کمیت در مقایسه با کیفیت، تعینی خنثی است و حد و مرزی که کیفیت تعیین می کند، در حق آن مصداق ندارد.
• و لذا می توان گفت که کمیت ـ فی نفسه ـ نامحدود و بی حد و مرز است و بوسیله هیچ حد و مرزی قطع نمی شود، یعنی لاینقطع، مداوم و پیوسته است.
ب
• کمیت، اما ـ بمثابه مقدار معین قابل اندازه گیری ـ گشتاور گسست را، عدم تداوم را در بطن خود دارد.
مراجعه کنید به کیفیت، کیفیت و کمیت، حد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر