مطالب بسیاری به ذهنم می رسد، اما فقط چند نکته را به طور کلی بیان می کنم:
شما در این نقد تنها به ذکر یک جمله از شریعتی اکتفا کرده اید، بدون آن که جلمه های قبل و بعد این جمله را بررسی کرده و این یک جلمه را در کل سخنرانی یا کتاب مورد مطالعه قرار دهید.
انسان ها و افکار معمولا تاریخ و جغرافیا دارند.
تاریخ دارند:
مثلا کارل مارکس جوان، مارکس میانسال، مارکس پیر
جغرافیا دارند:
مثلا مارکسیسم در آلمان، مارکسیسم در فرانسه، مارکسیسم در ایتالیا، مارکسیسم در شوروی، مارکسیسم در ایالات متحده، مارکسیسم در چین، مارکسیسم در آمریکای لاتین و...
انسان ها و افکار را باید در تاریخ و جغرافیای خودشان نقد و بررسی کرد.
سرچشمه:
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
کامنت حمید اخوان نسبت به تحلیلی تحت عنوان
«سیری در جهان بینی دکتر علی شریعتی (2) »
تحلیلی از میم حجری
حکم سوم
انسان ها و افکار معمولا تاریخ و جغرافیا دارند.
شما در این نقد تنها به ذکر یک جمله از شریعتی اکتفا کرده اید، بدون آن که جلمه های قبل و بعد این جمله را بررسی کرده و این یک جلمه را در کل سخنرانی یا کتاب مورد مطالعه قرار دهید.
انسان ها و افکار معمولا تاریخ و جغرافیا دارند.
تاریخ دارند:
مثلا کارل مارکس جوان، مارکس میانسال، مارکس پیر
جغرافیا دارند:
مثلا مارکسیسم در آلمان، مارکسیسم در فرانسه، مارکسیسم در ایتالیا، مارکسیسم در شوروی، مارکسیسم در ایالات متحده، مارکسیسم در چین، مارکسیسم در آمریکای لاتین و...
انسان ها و افکار را باید در تاریخ و جغرافیای خودشان نقد و بررسی کرد.
سرچشمه:
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
کامنت حمید اخوان نسبت به تحلیلی تحت عنوان
«سیری در جهان بینی دکتر علی شریعتی (2) »
تحلیلی از میم حجری
حکم سوم
انسان ها و افکار معمولا تاریخ و جغرافیا دارند.
• این حکم حمید اخوان بظاهر مطلقا درست و منطقی است.
• مگر می توان به ایشان حق نداد؟
• مسئله فقط این است که منظور از مفاهیم تاریخ و جغرافیا چیست؟
حکم چهارم
تاریخ دارند:
مثلا کارل مارکس جوان، مارکس میانسال، مارکس پیر
تاریخ دارند:
مثلا کارل مارکس جوان، مارکس میانسال، مارکس پیر
• اکنون حمید اخوان منظور خود را از تاریخ مندی چیزها، پدیده ها و سیستم ها تصریح می کنند:
• بدین طریق از کارل مارکس، مراحل کودکی و بلوغ و پیری می ماند.
• می توان به ایشان حق نداد؟
• هرگز.
• مارکس و هر کس و چیز دیگر رشد کرده است و از مراحل سنی مختلف گذشته است.
• بحث اما مشخصا بر سر تحلیل فراز زیر از دکتر شریعتی است:
دکتر شریعتی
راهی که از لجن تا خدا کشیده شده است "مذهب" نام دارد.
مذهب "هدف" نیست، "راه" است .
تمام بدبختی هائی که در جامعه های مذهبی دیده می شود، به این علت است که مذهب تغییر روح و جهت داده و در نتیجه نقشی که دارد عوض شده است و این بدان علت است که مذهب را هدف کرده اند.
(دکتر علی شریعتی، «اسلام شناسی» صفحه 1)
راهی که از لجن تا خدا کشیده شده است "مذهب" نام دارد.
مذهب "هدف" نیست، "راه" است .
تمام بدبختی هائی که در جامعه های مذهبی دیده می شود، به این علت است که مذهب تغییر روح و جهت داده و در نتیجه نقشی که دارد عوض شده است و این بدان علت است که مذهب را هدف کرده اند.
(دکتر علی شریعتی، «اسلام شناسی» صفحه 1)
• حالا برای گذار از مجرد به مشخص باید از کارل مارکس به این فراز گذشت:
• این تعریف مذهب از سوی دکتر شریعتی هم باید مثل کارل مارکس دوره کودکی، جوانی و پیری داشته باشد.
• چون ما در تحلیل اوبژکتیف این فراز دوره کودکی و جوانی و پیری اش را در نظر نگرفته ایم، پس تحلیل ما پشیزی نمی ارزد و ول معطلیم.
حکم پنجم
جغرافیا دارند:
مثلا مارکسیسم در آلمان، مارکسیسم در فرانسه، مارکسیسم در ایتالیا، مارکسیسم در شوروی، مارکسیسم در ایالات متحده، مارکسیسم در چین، مارکسیسم در آمریکای لاتین و...
جغرافیا دارند:
مثلا مارکسیسم در آلمان، مارکسیسم در فرانسه، مارکسیسم در ایتالیا، مارکسیسم در شوروی، مارکسیسم در ایالات متحده، مارکسیسم در چین، مارکسیسم در آمریکای لاتین و...
• اکنون حمید اخوان منظور خود را از جغرافیامندی چیزها، پدیده ها و سیستم ها تصریح می کنند.
• ظاهرا فقط مثال می زنند و در مثل مناقشه نیست.
• مارکسیسم بر پایه معیاری جغرافیائی به تعداد کشورهای جهان شقه شقه می شود و از آن شیر بی یال و دم و اشکمی هم باقی نمی ماند.
• مارکسیسم اما چیست؟
• مارکسیسم علم است و به اعتراف هارترین دشمنان طبقه کارگر ـ حتی ـ علمی از جنس علوم طبیعی است.
• خوب اکنون باید اولا از حمید اخوان پرسید که آیا می توان فیزیک و شیمی و بیولوژی را هم بسان مارکسیسم شقه شقه کرد؟
• مگر قرار نبود همه چیز بزعم ایشان جغرافیا داشته باشد؟
• ثانیا چه فرق ماهوی میان مثلا مارکسیسم آلمانی و فرانسوی و ایتالیائی وجود دارد؟
حکم ششم
انسان ها و افکار را باید در تاریخ و جغرافیای خودشان نقد و بررسی کرد.
انسان ها و افکار را باید در تاریخ و جغرافیای خودشان نقد و بررسی کرد.
• حمید اخوان اکنون پس تعریف تاریخ مندی و جغرایا مندی چیزها، پدیده ها و سیستم ها به صدور حکم خویش می پردازند:
• چون چیزها، پدیده ها و سیستم ها تاریخمند و جغرافیامند اند، پس باید آنها را در چارچوب تاریخی و جغرافیائی شان بررسی کرد.
• اما منظور ایشان از برشمردن این بدیهیات چیست؟
• ظاهرا منظور ایشان اثبات صحت اتهام آغازین خویش است:
اتهام
شما در این نقد تنها به ذکر یک جمله از شریعتی اکتفا کرده اید، بدون آن که جلمه های قبل و بعد این جمله را بررسی کرده و این یک جلمه را در کل سخنرانی یا کتاب مورد مطالعه قرار دهید.
شما در این نقد تنها به ذکر یک جمله از شریعتی اکتفا کرده اید، بدون آن که جلمه های قبل و بعد این جمله را بررسی کرده و این یک جلمه را در کل سخنرانی یا کتاب مورد مطالعه قرار دهید.
• ما برای یادآوری فرازی را ذکر می کنیم که مورد حلاجی قرار داده ایم:
دکتر شریعتی
راهی که از لجن تا خدا کشیده شده است "مذهب" نام دارد.
مذهب "هدف" نیست، "راه" است .
تمام بدبختی هائی که در جامعه های مذهبی دیده می شود، به این علت است که مذهب تغییر روح و جهت داده و در نتیجه نقشی که دارد عوض شده است و این بدان علت است که مذهب را هدف کرده اند.
(دکتر علی شریعتی، «اسلام شناسی» صفحه 1)
راهی که از لجن تا خدا کشیده شده است "مذهب" نام دارد.
مذهب "هدف" نیست، "راه" است .
تمام بدبختی هائی که در جامعه های مذهبی دیده می شود، به این علت است که مذهب تغییر روح و جهت داده و در نتیجه نقشی که دارد عوض شده است و این بدان علت است که مذهب را هدف کرده اند.
(دکتر علی شریعتی، «اسلام شناسی» صفحه 1)
• چون چیزها، پدیده ها و سیستم ها تاریخمند و جغرافیامند اند، پس بزعم حمید اخوان این فراز از نوشته دکتر شریعتی هم باید تاریخمند و جغرافیامند باشد.
1
• یعنی اولا ما قبل از تحلیل این تعریف دکتر شریعتی از مذهب، می بایستی همه کتاب هائی را مورد بررسی قرارد هیم که شریعتی قبل و بعد از این فراز نوشته اند.
2
• ثانیا باید در نظر می گرفتیم که این مطالب کجا ـ مثلا درکدام شهر و روستا و کشورـ نوشته شده اند.
3
• ثالثا چون خود دکتر شریعتی هم تاریخ مند و جغرافیامند بوده اند، باید دیگر نظرات ایشان را در ایام مثلا کودکی، نوجوانی و میانسالی و غیره نیز بررسی می کردیم.
4
• نتیجه نهائی نظر حمید اخوان این است که کسی حق ندارد، به تحلیل مطلبی از دکتر شریعتی و یا هر کس دیگر اقدام کند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر