سازمان یابی کارگری ـ تذکری به چامسکی
محمد قراگوزلو
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
• من این نقل قول را آوردم تانشان دهم تفکری که از عدم امکان بالاتر رفتن آگاهی کارگران از مبارزه سندیکایی شروع می کند، به ناچار به جانشین کردن حزب ـ بعنوان وسیله اعمال اراده و ارگان تصمیم گیری برای طبقه کارگر ـ می رسد و از این طریق این اصل ماتریالیسم تاریخی را که رهایی پرولتاریا رسالت تاریخی پرولتاریا و نه پیشاهنگ وپس اهنگ آن است، نفی می کند.
• این تفکر به توده ها جز به عنوان سیاهی لشکر باور ندارد
• بنابراین حکومتی که ایجاد می کند، حکومت توتالیتر و توجیهات سیاسی او نیز در بهانه تراشی برای عدم شرکت دادن توده ها در تصمیم گیری ـ مثل هر حکومت توتالیتر دیگر ـ از جمله حکومت ملایان خواهد بود.
• این شباهت، تفاوت عظیم حکومت ملایان بعنوان خالی کنندگان سفره فرودستان و حکومت شوروی را بعنوان حکومتی که سطح زندگی مردم را ارتقا داد، از میان برنمی دارد.
• در ضمن از کسی که از پیش تصمیم گرفته که مقاله ای را به هر صورت نخواند، اموختم که شیوه بحث من مغالطه و اخوندی و دگم است، که حتما به باز بینی نیاز خواهم داشت.
2
میم نون
انتقاد از خود (توبه)
میم نون
انتقاد از خود (توبه)
• برزویه طبیت عزیز
• در پاسخ به پرخاش شما، اشاره به چند نقل قول از نوشته اخیر شما ضرر ندارد:
حکم اول طبیب
تفکری که از عدم امکان بالاتر رفتن اگاهی کارگران از مبارزه سندیکایی شروع می کند
تفکری که از عدم امکان بالاتر رفتن اگاهی کارگران از مبارزه سندیکایی شروع می کند
• لطف کنید همین جمله خود را بدقت بخوانید و با نظرات میم نون مقایسه کنید:
• کی و کجا میم نون «از عدم امکان بالاتر رفتن اگاهی کارگران» شروع کرده و یا دم زده؟
• صحبت بر سر حزب و طبقه بود.
• میم نون حزب هر طبقه را گردان آگاه و پیشاهنگ طبقه نامیده بود.
• این یعنی اینکه آگاهترین و رزمنده ترین نمایندگان طبقه در حزب آن طبقه گرد می آیند.
• بعد یکی از وظایف حزب را تربیت طبقه و توده نامیده است.
• تربیت تئوریک اعضای حزب را اطبا به معنی «عدم امکان ارتقای فکری» ترجمه می کنند؟
حکم دوم طبیب
عدم امکان بالاتر رفتن اگاهی کارگران از مبارزه سندیکایی
عدم امکان بالاتر رفتن اگاهی کارگران از مبارزه سندیکایی
• اطبا ظاهرا فرقی میان مفاهیم «بالاتر بودن» و «بالاتر رفتن» قائل نمی شوند و نمی دانند که این نظر که به نقد می کشند، از شخص لنین است.
• میم نون طرفدار نقل کلمات قصار نیست.
• ولی محض خاطر اطبا استثنائا نقل می کند:
• « جنبش کارگری خودپو، ترید ـ یونیونیسم است، سندیکابازی صرف است.
• ترید ـ یونیونیسم، اما به معنی برده کردن ایدئولوژیکی کارگران بوسیله بورژوازی است.
• ما باید جنبش کارگری را از سرسپرده بورژوازی شدن باز داریم و به زیر پرچم سوسیال ـ دموکراسی انقلابی بیاوریم.»
• (کلیات لنین، جلد 5، ص 396)
حکم سوم طبیب
اصل ماتریالیسم تاریخی: رهایی پرولتاریا رسالت تاریخی پرولتاریا و نه پیشاهنگ وپس آهنگ آن
اصل ماتریالیسم تاریخی: رهایی پرولتاریا رسالت تاریخی پرولتاریا و نه پیشاهنگ وپس آهنگ آن
• این جور «اصول» را اطبا از کجا در می آورند و به حساب ماتریالیسم تاریخی می گذارند؟
• ماتریالیسم تاریخی مگر پرولتاریا را به مثابه پیگیرترین و قاطع ترین طبقه ضد سرمایه داری اثبات و اعلام نمی کند؟
• مگر آن را گورکن سرمایه داری نمی نامد؟
• مگر ماتریالیسم تاریخی در دیالک تیک کار و سرمایه، نقش تعیین کننده را از آن کار، یعنی پرولتاریا اعلام نمی کند؟
• اگر نقش تعیین کننده در تضادی از ان قطبی باشد، پیشاهنگ حل ان تضاد مگر می تواند حاشیه نشینی از بیرون از تضاد اصلی باشد؟
• این مگر به معنی پیشاهنگی پرولتاریا به عنوان گورکن سرمایه داری نیست؟
حکم چهارم طبیب
ین تفکر به توده ها جز به عنوان سیاهی لشکر باور ندارد.
ین تفکر به توده ها جز به عنوان سیاهی لشکر باور ندارد.
• کدام نظر؟
• میم نون کجا نقش تاریخساز توده ها را زیر علامت سؤال قرار داده؟
• جمله میم نون به شرح زیر بوده:
• « قبضه قدرت بوسیله طبقه ـ و به عبارت دقیقتر بوسیله توده که زیر پرچم طبقه گرد آمده ـ صورت می گیرد.»
• اطبا این جور جملات را سیاهی لشکر بودن توده معنی می کنند و یا تاریخساز بودن آن در صورت گردآمدن زیر پرچم قطب تعیین کننده تضاد اصلی، یعنی پرولتاریا و حزبش؟
حکم پنجم طبیب
بنابراین حکومتی که ایجاد می کند ،حکومت توتالیتر و توجیهات سیاسی او نیز در بهانه تراشی برای عدم شرکت دادن توده ها در تصمیم گیری مثل هر حکومت توتالیتر دیگر، از جمله حکومت ملایان خواهد بود.
بنابراین حکومتی که ایجاد می کند ،حکومت توتالیتر و توجیهات سیاسی او نیز در بهانه تراشی برای عدم شرکت دادن توده ها در تصمیم گیری مثل هر حکومت توتالیتر دیگر، از جمله حکومت ملایان خواهد بود.
• اطبا ظاهرا خود می برند و خود می دوزند.
• تشکیل حزب طبقه، رهبری طبقه و توده و تربیت طبقه کارگر برای اداره جامعه را اطبا ظاهرا «تشکیل حکومت توتالیتر» معنی می کنند.
• در صداقت اطبا ظاهرا نمی توان تردید کرد، ولی در خریت میم نون می توان.
حکم ششم طبیب
تفاوت عظیم حکومت ملایان بعنوان خالی کنندگان سفره فرودستان و حکومت شوروی بعنوان حکومتی که سطح زندگی مردم را ارتقا داد.
تفاوت عظیم حکومت ملایان بعنوان خالی کنندگان سفره فرودستان و حکومت شوروی بعنوان حکومتی که سطح زندگی مردم را ارتقا داد.
• از این حکم اطبا می توان دریافت که مفهوم «رهائی پرولتاریا» را بطرزی اکونومیستی (بورژوائی) معنی می کنند:
• ارتقای سطح زندگی مردم.
• و این را تفاوت عظیم میان حکومت ملایان و حکومت شوروی می دانند و اگر احیانا حکومت ملایان سفره مردم را پر کنند، حتما آن را به حکومت شوراها ترجیح خواهند داد.
• اطبا ظاهرا در سطوح ظاهری قضایا پرسه می زنند و از ماهیت آنها بی خبرند.
• گرامشی می گفت:
• طبقه کارگر حتی پس از قبضه قدرت و برقراری حاکمیت طبقاتی خویش چه بسا مجبور خواهد شد که مدت های مدیدی در شرایط بمراتب بدتر از طبقات سرنگون شده زندگی کند.
• ببین تفاوت ره از اطبا تا آنتونیو گرامشی، تفاوت ره از ظاهربینان تا باطن بینان از کجا تا به کجا ست؟
حکم هفتم طبیب
در ضمن از کسی که از پیش تصمیم گرفته است یک مقاله را به هر صورت نخواند اموختم که شیوه بحث من مغالطه و اخوندی و دگم است.
در ضمن از کسی که از پیش تصمیم گرفته است یک مقاله را به هر صورت نخواند اموختم که شیوه بحث من مغالطه و اخوندی و دگم است.
• در پاسخ به این کشف داهیانه طبیب، باید گفت که میم نون همیشه از خود انتقاد می کند:
• انتقاد از خود در فرهنگ آخوندی توبه نامیده می شود.
• و لذا میم نون جزو توابین اصیل است و در معرکه عوامفریبان بیش از یکبار شرکت نمی کند.
• حریفی می گفت که زباله را هم می توان به خورد مردم داد.
• پرسیدند، چطور؟
• گفت با افزودن ادویه جات بدان.
میم نون اگر یک بار از زباله ای تغذیه کند،
توبه می کند و دیگر لب بدان نمی زند،
حتی اگر همه آشپزها با هلهله و هورا توصیه اش کنند!
خیلی ممنون
پایان
توبه می کند و دیگر لب بدان نمی زند،
حتی اگر همه آشپزها با هلهله و هورا توصیه اش کنند!
خیلی ممنون
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر