نیکولاس مالبرانش (1638 ـ 1715)
فیلسوف و کشیش فرانسوی
منکر تأثیر متقابل کارتزیانی جسم و روح و نماینده دوئالیسم جسم و روح (اوکی ژنالیسم)
او برای تأثیر متقابل جسم و روح منشاء الهی می تراشد.
به پیروی از افلاطون و آگوستین شناخت حقیقت، ادراک و تصور را ناشی از سهیم بودن روح انسانی در ایده های الهی می داند.
اثر اصلی او «تحقیق حقیقت» (1674 ـ 1675) نام دارد.
فیلسوف و کشیش فرانسوی
منکر تأثیر متقابل کارتزیانی جسم و روح و نماینده دوئالیسم جسم و روح (اوکی ژنالیسم)
او برای تأثیر متقابل جسم و روح منشاء الهی می تراشد.
به پیروی از افلاطون و آگوستین شناخت حقیقت، ادراک و تصور را ناشی از سهیم بودن روح انسانی در ایده های الهی می داند.
اثر اصلی او «تحقیق حقیقت» (1674 ـ 1675) نام دارد.
اپریوریسم (مکتب ماورای تجربی) (1)
(ضد اپوستریوریسم)
پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
• اپریوریسم به جریان معرفتی ـ نظری ئی اطلاق می شود که به دو اصل زیر باور دارد:
الف
• به وجود اصول معرفتی قبل از وقوع هر تجربه ای
ب
• به امکان شناخت مستقل از تجربه1
• ماهیت متد اپریوریستی ـ به قول کلاسیک های مارکسیسم ـ عبارت از این است که آن «خواص و مشخصات هر شیئ را با توجه به خود آن شیئی نمی شناسد، بلکه با توجه به مفهوم آن شیئ بکمک استدلال استخراج کند.»
• (کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 89)
2
• اپریوریسم در تاریخ فلسفه به انواع مختلف خودنمائی می کند.
3
• تفاوت آنها عبارت از این است که آنها به وجود جنبه های مختلف شناخت و یا روند شناخت قبل از تجربه و مستقل از تجربه باور دارند.
فیلسوف یونان باستان، از شاگردان سقراط، معلم ارسطو
• فلسفه افلاطون از این نظر اپریوریستی است که آن به یادآوی روح از ایده هائی که قبلا و قبل از هر تجربه ای دیده، باور دارد.
ب
اپریوریسم در تومیسم
اپریوریسم در تومیسم
• ما با اپریوریسم دیگری در تومیسم برخورد می کنیم:
• تومیسم نظریه ای مبتنی بر حدس و گمان مطرح می سازد که بنا بر آن، معارف بطور اپریوریستی وجود دارند و روح انسانی به نحو معینی در روح الهی سهیم می شود و در نتیجه این سهیم شدن با روح الهی، به نظراتی در باره نظام جهان واقف می گردد که ماورای تجربی اند.
ت
اپریوریسم در فلسفه دکارت، مالبرانش، لایب نیتس
تئوری ایده های مادرزاد
اپریوریسم در فلسفه دکارت، مالبرانش، لایب نیتس
تئوری ایده های مادرزاد
• تئوری ایده های مادرزاد نیز نوعی از اپریوریسم است که بویژه توسط دکارت، مالبرانش و لایب نیتس مطرح می گردد.
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.
• به نظر دکارت به انسان قبل از هر تجربه ای (تقریبا بمثابه مجموعه غرایز معرفتی) مفاهیم معینی مانند وجود، انبساط، مدت، حرکت و اصول بدیهی عطا شده است، که بنا بر شرایط خارجی شناخت مورد استفاده قرار می گیرند و عمل می کنند.
2
اپریوریسم در دئیسم
اپریوریسم در دئیسم
• در دئیسم انگلیس (ه. فون چربری) غرایز معرفتی اپریوریستی حاکی از حقایق تغییرناپذیر الهی اند و گویا میان آنها و شناخت مشخص انسانی، در اصل رابطه ای آغازین وجود داشته است.
• مراجعه کنید به دئیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
اپریوریسم در فلسفه مالبرانش
اپریوریسم در فلسفه مالبرانش
• مالبرانش از تئوری ایده های مادرزاد تعبیر افلاطونیستی ارائه می دهد:
• او شناخت اجسام مادی را به ایده های متناسب مادرزاد و کردوکار فهم عقلی مستقل از هر تجربه ای مربوط می داند.
4
اپریوریسم در فلسفه لایب نیتس
اپریوریسم در فلسفه لایب نیتس
گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش
• لایب نیتس نظریه جان لاک را مبنی بر اینکه فهم یک کودک نوزاد «لوح سفید» است، رد می کند و آن را از موضع اپریوریستی تصحیح می کند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر