• «مبارزه» اضداد اما هرگز به تضاد دیالک تیکی امکان رسیدن به سکون مطلق و تعادل مطلق را نمی دهد.
ب
• «مبارزه» اضداد به تخریب دیر یا زود وحدت اضداد، به از هم پاشیدن وحدت اضداد و به پیدایش وحدت جدید می انجامد.
ت
• «مبارزه» اضداد گشتاور محرکه هر حرکت، توسعه و تغییر کیفیت ها ست.
پ
• «توسعه عبارت است از مبارزه اضداد.»• مراجعه کنید به تئوری توسعه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ث
• همان طور که سکون و ثبات چیزها، روندها، سیستم ها و غیره نسبی، اما حرکت و تغییر آنها مطلق است، به همان سان هم وحدت اضداد نسبی و «مبارزه» آنها مطلق است.
10
• به قول لنین، «وحدت (انطباق، هویت، یکسانی تأثیرگذاری) اضداد مشروط، موقتی، گذرا و نسبی است.
11
• مبارزه اضدادی که همدیگررا مستثنی می سازند، مطلق است، همانطور هم حرکت و توسعه مطلق اند.»
• (کلیات لنین، جلد 38، ص 339)
• قانون وحدت و «مبارزه» اضداد اعتبار عام (یونیورسال) دارد، عام الاعتبار است، همه جا صادق است.
1
• حوزه عمل این قانون کلیه فرم های وجودی، ساختاری، حرکتی و توسعه ماده را از ذرات هسته ای، اتم ها و مولکول ها تا اجرام آسمانی، از ساده ترین موجودات ذره بینی تا انسان، اندیشه انسانی و جامعه شامل می شود.
2
• اما نحوه عمل قانون وحدت و «مبارزه» اضداد در هر کدام از فرم های حرکت ماده با یکدیگر تفاوت کامل دارند.
• مراجعه کنید به فرم های حرکت ماده در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
• هر فرم توسعه، تضادهای دیالک تیکی خاص خود را دارد و این تضادها تعیین کننده خودویژگی هر فرم حرکت اند.
4
• ساده ترین فرم حرکت، یعنی حرکت مکانیکی هم حاوی تضاد دیالک تیکی است:
• به قول کلاسیک های مارکسیسم، «تغییر جا و مکان مکانیکی ساده تنها به این دلیل صورت می گیرد که جسمی در آن واحد در محلی و در عین حال در محل دیگری است، در محلی واحد است و نیست.
• و حرکت عبارت است از پیدایش و حل مداوم این تضاد.»
• (کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 112)
5
• حرکت بویژه عبارت است از وحدت اضداد پیوست و گسست (تداوم و شکست)
مراجعه کنید به دیالک تیک پیوست و گسست در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر