برگردان شین میم شین
الف
همبود از نقطه نظر فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی
فردیناند تونیس (1855 ـ 1936)
جامعه شناس، اقتصاد دان طبیعی، فیلسوف آلمانی
مؤلف آثار بیشمار:
جامعه و همبود
بلحاظ معرفتی ـ نظری طرفدار وحدت همه علوم بود
الف
همبود از نقطه نظر فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی
فردیناند تونیس (1855 ـ 1936)
جامعه شناس، اقتصاد دان طبیعی، فیلسوف آلمانی
مؤلف آثار بیشمار:
جامعه و همبود
بلحاظ معرفتی ـ نظری طرفدار وحدت همه علوم بود
• فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی همبود را بمثابه یک پدیده اجتماعی ـ روانی ـ روحی صرف و یا بمثابه یک پدیده بطور بیولوژیکی مشروط در نظر می گیرد.
• فردیناند تونیس و جامعه شناسی مدرن بورژوائی همبود را بمثابه «پیوستگی درونی ـ روحی» و «احساس تعلق به یکدیگر» تلقی می کنند.
ب
همبود از نقطه نظر تعلیمان اجتماعی روحانیت مسیحی
همبود از نقطه نظر تعلیمان اجتماعی روحانیت مسیحی
• همبود از نقطه نظر تعلیمات اجتماعی روحانیت مسیحی عبارت است از وحدت بطور طبیعی رشد یافته و یا وحدت در راه حرکت بسوی «خیر متعالی» (مثلا خدا) و لذا همبود حاکی از «اعتقاد به یک ارزشی معنوی» است.
ت
همبود در جامعه سوسیالیستی
همبود در جامعه سوسیالیستی
• در حالیکه در جامعه طبقاتی آنتاگونیستی میان همبود و جامعه شکاف عمیقی بوجود می آید، در جامعه سوسیالیستی زیر رهبری طبقه کارگر وحزب آن به برکت برقراری مالکیت اجتماعی بر وسایل تولید و منافع اساسی مشترک کلیه طبقات و اقشار مردم زحمتکش همبود انسانی فراگیر سوسیالیستی پا به عرصه وجود می گذارد.
1
• همبود سوسیالیستی کیفیت همزیستی و همکاری تاریخی ـ سیاسی نوین انسان ها ست.
2
• همبود سوسیالیستی بیانگر اتحاد داوطلبانه و آگاهانه اعضای اجتماعا برابر حقوق جامعه سوسیالیستی است که آماج مشترک شان تقویت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی دولت سوسیالیستی است.
3
• همبود سوسیالیستی از قوانین اساسی و ارزش های اخلاقی سوسیالیستی نیرو می گیرد که در تحکیم روابط مشترک همواره نقش مهمی بازی می کنند.
4
• در همبود سوسیالیستی توسعه همه جانبه شخصیت های سوسیالیستی با فضایل و سجایای اخلاقی خاص و با دولتآگاهی (شعور دولتی) عالی قوام می یابد.
• مراجعه کنید به دولتآگاهی ( شعور دولتی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
5
• همبود سوسیالیستی بمثابه کیفیت سیاسی ـ اخلاقی از خصلتی یونیورسال برخوردار است و رفته رفته کلیه فرم های اجتماعی کار، آموزش و زندگی مشترک جامعه بطورکلی و کلکتیف ها و گروه های مختلف را قوام می بخشد.
6
• توسعه و تبدیل کلیه فرم های اجتماعی همزیستی و همکاری انسان ها، بویژه کلکتیف های کار به همبودهای سوسیالیستی به شکوفائی کامل آنها بمثابه نیروهای محرکه مهمی برای انجام انقلاب علمی ـ فنی در ساختمان سیستم اجتماعی سوسیالیسم پیشرفته منجر می شود.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر