تنوع
پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین
پیشکش به هوشنگ قربان نژاد ـ سردار فروتن توده ها
(اعدام 1367 )
پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین
پیشکش به هوشنگ قربان نژاد ـ سردار فروتن توده ها
(اعدام 1367 )
• تنوع مفهومی است که تفاوت کیفی بی پایان پدیده های جهان مادی را در فرم تعمیم یافته خود منعکس می کند.
1
• مفهوم تنوع همراه با مفهوم وحدت جهان حاکی از این واقعیت امر است که ماده وحدتمند را نمی توان ناشی از فرم معینی از ماده و یا ناشی از ماده اولیه بی کیفیت (جوهر) دانست، بلکه ماده همواره در فرم های توسعه کیفی معین بی پایانی وجود دارد.
• مراجعه کنید به دیالک تیک کمیت و کیفیت، جوهر، وحدت مادی جهان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
• این درک از وحدت و تنوع جهان تنها بر بنیان پیوند ارگانیک ماتریالیسم و دیالک تیک امکان پذیر گشته که بوسیله مارکس و انگلس صورت گرفته است.
3
• تضاد وحدت و تنوع جهان در تاریخ فلسفه در چالش میان جریانات مختلف فلسفی نقش مهمی بازی کرده است:
الف
تنوع از نظر فلاسفه ماتریالیست یونان باستان
تنوع از نظر فلاسفه ماتریالیست یونان باستان
• گروهی از فلاسفه ماتریالیست جهان باستان، تنوع جهان را ناشی از ماده اولیه واحدی با کیفیتی معین می دانستند:
فیلسوف مکتب مَیلَطی
از فلاسفه طبیعت یونان باستان
دولتمدار
ریاضی دان
ستاره شناس
مهندس
بنظر ارسطو، مؤسس فلسفه و علم بطور کلی بوده است.
او و همگنانش را فلاسفه ماقبل سقراطی می نامند.
او و آناکسی مندر و آناکسی منس مؤسسین مکتب ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی) محسوب می شوند.
از فلاسفه طبیعت یونان باستان
دولتمدار
ریاضی دان
ستاره شناس
مهندس
بنظر ارسطو، مؤسس فلسفه و علم بطور کلی بوده است.
او و همگنانش را فلاسفه ماقبل سقراطی می نامند.
او و آناکسی مندر و آناکسی منس مؤسسین مکتب ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی) محسوب می شوند.
فیلسوف مکتب مَیلَطی
از فلاسفه طبیعت یونان باستان
ستاره شناس
او و همگنانش را فلاسفه ماقبل سقراطی می نامند
تالس، آناکسی مندر و آناکسی منس مؤسسین مکتب ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی) محسوب می شوند.
از فلاسفه طبیعت یونان باستان
ستاره شناس
او و همگنانش را فلاسفه ماقبل سقراطی می نامند
تالس، آناکسی مندر و آناکسی منس مؤسسین مکتب ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی) محسوب می شوند.
• آناکسی منس تنوع جهان را ناشی از هوا می دانست.
همراه با تالس و آناکسی منس نماینده اصلی جنبش فلسفی موسوم به
روشنگری ایونی و یا فلسفه طبیعت ملطی
جهانتصویر آناکسی مندر
مؤسس تئوری اوولوسیون
از فلاسفه ما قبل سقراطی
روشنگری ایونی و یا فلسفه طبیعت ملطی
جهانتصویر آناکسی مندر
مؤسس تئوری اوولوسیون
از فلاسفه ما قبل سقراطی
• آناکسی مندر اما برعکس، ماده اولیه را که شالوده همه پدیده ها ست، عاری از کیفیت می دانست.
فیلسوف یونان باستان
از شاگردان سنوفانس
مؤسس مکتب الئات
مؤسس تئوری شناخت
از شاگردان سنوفانس
مؤسس مکتب الئات
مؤسس تئوری شناخت
• پارمنیدس (مؤسس مکتب الئات) تلاش داشت بطریق زیر تضاد میان تنوع پدیده ها و شالوده واحد آنها را بطور ریشه ای (رادیکال) حل کند:
• او وجود مادی تجزیه ناپذیر، تغییرناپذیر و ابدی را به عنوان جوهر حقیقی قلمداد می کرد و تنوع پدیده ها را به عنوان سراب محض می دانست.
5
دموکریت
دموکریت (460 ـ 371 ق. م.)
فیلسوف ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف فلسفه طبیعت
نماینده ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخ اند.
در واقع فقط اتم ها در فضای خالی وجود دارند و لاغیر!
دموکریت
دموکریت (460 ـ 371 ق. م.)
فیلسوف ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف فلسفه طبیعت
نماینده ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخ اند.
در واقع فقط اتم ها در فضای خالی وجود دارند و لاغیر!
• دموکریت تنوع چیزها و پدیده ها را ناشی از اتم های عاری از کیفیت می دانست و پیدایش و زوال چیزها و پدیده های مختلف را ناشی از پیوست و گسست آنها.
ب
تنوع از نظر فلاسفه ایدئالیست
تنوع از نظر فلاسفه ایدئالیست
• بر خلاف فلاسفه ماتریالیست که در تلاش فهم رابطه دیالک تیکی متقابل وحدت و تنوع در جهان مادی بودند، ایدئالیست ها قاعدتا وحدت جهان را در موجودات روحی و یا در شعور انسانی می جستند:
• افلاطون ایده ها را وجود وحدتمند حقیقی تلقی می کرد و پدیده های متنوع جهان مادی را بازسازی کوتاهعمر ایده ها می دانست.
2
کانت
کانت
• بنا بر نظریه کانت کردوکارفهم با مقوله ها تنوع استنباط را به وحدت ادراک حسی می رساند و لذا وحدت جهان پدیده ها محصول فهم ما ست.
ت
مقوله تنوع در ماتریالیسم مکانیکی
مقوله تنوع در ماتریالیسم مکانیکی
• ماتریالیسم مکانیکی قرن هجدهم تلاش داشت تا کل تنوع جهان مادی را ناشی از اجسام مادی و فرم مکانیکی حرکت ماده قلمداد کند.
• تاریخ علوم، بویژه کشفیات دگرگونسازعلوم طبیعی مدرن راجع به ساختار ماده منجر به شناخت واقعیات امور زیر گشت:
1
• تنوع جهان را نمی توان ناشی از اصل واحد واپسین ـ خواه جوهر عاری از کیفیت، خواه ماده اولیه با کیفیت معین ـ دانست.
2
• تنوع جهان را نمی توان ناشی از «واپسین» ذره هسته ای دانست.
3
• ماده بنا بر ماهیت آن عبارت است از وحدت تنوع.
4
• یعنی ماده همواره درفرم های کیفیتا متفاوت لایتناهی و بی پایان وجود دارد، فرم های کیفیتا متفاوت بی پایانی که در پیوند تکاملی ـ تاریخی با هم قرار دارند و وحدت آنها به دلیل مادیت آنها ست.
مراجعه کنید به وحدت، کثرت ، دیالک تیک وحدت و کثرت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر