شعور اجتماعی (2)
پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین
برگردان شین میم شین
• مفهوم «شعور اجتماعی» نتیجه یک انتزاع پربار نظری و عملی از کلیه جنبه های منفرد حیات اجتماعی است.
• حیات اجتماعی به دو بخش به شرح زیر تقسیم می شود:
الف
• وجود اجتماعی یعنی روند عملی و مادی حیات اجتماعی
ب
• شعور اجتماعی یعنی روابط ایدئولوژیکی.1
• آزمون میلیون ها باره ی عملی، ما را به این نتیجه قطعی و اصولی می رساند که وجود اجتماعی مقدم بر شعور اجتماعی و تعیین کننده آن است.
2
• بدین طریق، بنیان نظری (تئوریکی) عامی برای بررسی شعور اجتماعی و فونکسیون های آن پدید می آید.
3
• این بنیان نظری، نظریات اجتماعی مردم را بر بنیان عناصر زیرین توضیح می دهد:
الف
• بر بنیان مناسبات مادی اجتماعی آنهاب
• بویژه بر بنیان مواضع طبقاتی عینی آنهات
• بر بنیان تضادهای طبقاتی عینی و منافع طبقاتی عینی آنها.
4
• این بنیان نظری نظریات اجتماعی مردم را در پراتیک اجتماعی مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد وخود همزمان بمثابه ابزار تئوریکی فعال برای تشکیل شعور مترقی، دموکراتیک و سوسیالیستی توده های زحمتکش عمل می کند.
5
• به قول لنین، «مهمترین وظیفه بشریت عبارت است از درک این منطق عینی تکامل اقتصادی (تکامل وجود اجتماعی) در خطوط اساسی عام آن و انطباق حتی الامکان روشن، دقیق و انتقادی آن بر شعور اجتماعی خود و شعور اجتماعی طبقات مترقی کلیه کشورهای سرمایه داری.»
• (کلیات لنین، جلد 14، ص 328 ـ 329 )
6
• شعور اجتماعی وجود خودآگاه است.• (یعنی شعور اجتماعی عبارت است از وجود اجتماعی شناخته شده.
• وجود اجتماعی از کله اندینشده گذشته، انعکاس یافته.
• مترجم)
7
• وجود اجتماعی انسان ها عبارت است از روند حیاتی عملی و اجتماعی آنها.
• وجود اجتماعی بیانگر همزمان دو نوع از مناسبات انسان ها ست:
الف
• مناسبات انسان ها با طبیعت (نیروهای مولده)ب
• مناسبات انسان ها با یکدیگر (مناسبات تولیدی)
8
• شعور اجتماعی اما از نقطه نظر تئوری اجتماعی و تاریخی ـ فلسفی مارکسیسم ـ لنینیسم و از نقطه نظر پراتیک انقلابی به شرح زیر است:الف
• شعور اجتماعی اولا انعکاس فکری یک فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی است.
ب
• شعور اجتماعی ثانیا انعکاس فکری مناسبات تولیدی و مناسبات طبقاتی است.
ت
• شعور اجتماعی ثالثا انعکاس فکری جایگاه انسان ها در هر جامعه مشخص است.
9
• این انعکاس فکری همواره بنا بر منافع اجتماعی و طبقاتی صورت می گیرد و خادم تحقق و اجرای آنها ست.
• (از آنجا که وجود اجتماعی انسان ها متفاوت است، بنابرین، انعکاس فکری وجود اجتماعی، یعنی شعور اجتماعی نیز متفاوت خواهد بود.
• از این رو ست که طرز تفکر در کاخ و کوخ متفاوت است.
• چون وجود اجتماعی کاخ نشین با کوخ نشین متفاوت است. مترجم)
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر