• حرکت و تغییر ـ بمثابه شیوه بود ماده ـ در رابطه با تفاوت به دو معنی زیر است:
الف
• به معنی امحا و ایجاد مستمر این تفاوت ها ست.
ب
• به معنی وساطت تنوع متفاوت در وحدتی است.
1
• وجود تفاوت های عینی ـ واقعی میان ابژکت ها، سیستم ها و غیره ی جهان مادی، پیش شرط مهمی برای شناخت واقعیت عینی توسط انسان ها ست.
2
• تشخیص هویت و تفاوت ابژکت ها، سیستم ها و غیره بخش عمده هر کردوکار معرفتی است.
3
• اگر بود و نمود (ماهیت و پدیده) یکسان می بودند و میان آندو تفاوتی وجود نمی داشت، هرعلمی زاید می شد.
• مراجعه کنید به دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
4
• شناخت اما به تمیز تفاوت ها بطورکلی قناعت نمی کند، بلکه خصلت ماهوی و یا غیرماهوی، داخلی و یا خارجی تفاوت ها را مورد پژوهش قرار می دهد.
5
• در کردوکار معرفتی (شناختین) ـ بویژه ـ از شناخت تفاوت ها به شناخت تضادهای درونی هر ابژکت راه گشوده می شود و ضمنا از دو طریق زیر:
الف
• از طریق تجزیه ابژکت واحد شناخت (موضوع شناخت) به بخش های متضاد آن
ب
• از طریق بررسی اجزای متضاد موضوع شناخت در وحدت و تضادشان
6
• بسته به اینکه عدم انطباق بر کدام یک از خواص و یا مشخصات ابژکت ها مربوط می شود، می توان از تفاوت های زیرین سخن گفت:
الف
• تفاوت های داخلی یا خارجیب
• تفاوت های ماهوی یا غیر ماهویت
• تفاوت های کمی یا کیفیپ
• تفاوت در جایگاه، موقعیت (مقام)ث
• تفاوت در نظامج
• تفاوت در زمان• مراجعه کنید به تریاد ماده ـ مکان ـ زمان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ح
• تفاوت در فرم و یا محتوا• مراجعه کنید به دیالک تیک فرم و محتوا در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
خ
• تفاوت در ساختار و یا فونکسیون و غیره• مراجعه کنید به دیالک تیک ساختار و فونکسیون در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر