• تفکر به عالی ترین فرم کردوکار روانی انسان اطلاق می شود.
• ماهیت تفکر از انعکاس مفهومی اشیاء و روندهای عام، ماهوی و قانونمند واقعیت عینی تشکیل می یابد.
• مراجعه کنید به انعکاس، مفهوم، واقعیت عینی، قانونمندی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
• در تجربه حسی، عام و منفرد، ماهوی و غیرماهوی (اصلی و فرعی)، ضروری و تصادفی در فرم های مختلف در هم آمیخته اند.
• تفکر مواد حاصل از تجربه حسی را مورد حلاجی قرار می دهد.
• مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)، دیالک تیک ضرورت و تصادف، دیالک تیک تجربی و نظری (امپیریکی ـ تئوریکی)، دیالک تیک حسی و عقلی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
1
• تفکر از تلنبار درهم برهم بی تمایز حاصل از تجربه حسی، بکمک سلسله ای از عملیات تحلیلی ـ ترکیبی و قبل از همه بکمک انتزاع و تعمیم، به عمده کردن عام، ماهوی و قانونمند دست می زند و آنها را درقالب مفاهیم مجرد (انتزاعی) می ریزد.
• مراجعه کنید به انتزاع (تجرید)، تعمیم، دیالک تیک مجرد و مشخص در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
• تفکر از واقعیت عینی، بویژه بکمک انتزاع و تعمیم، تصاویر معینی در ضمیر انسان ها پدید می آورد.
3
• تفکر عبارت است از شناخت عقلی و با واسطه (غیرمستقیم) بکمک مفاهیم، قضاوت ها، تئوری ها و غیره.
• (شناخت حسی بیواسطه و مستقیم است.
• در شناخت حسی، حواس پنجگانه چیزها، پدیده ها و سیستم ها را مستقیما و بدون واسطه در آئینه ضمیر انسانی منعکس می کنند.
• شناخت عقلی و یا تفکر اما به واسطه نیاز دارد و غیرمستقیم است.
• شناخت عقلی و یا تفکر با خود چیزها، پدیده ها و سیستم ها تماس مستقیم و بیواسطه ندارد.
• در شناخت عقلی و یا تفکر، مفاهیم، مقوله ها، قضاوت ها، قوانین، قانونمندی ها، تئوری ها و غیره به مثابه واسطه معرفتی به خدمت گرفته می شوند.
• از این رو ست که برای تفکر و یا شناخت عقلی، آشنائی ژرف با واسطه های معرفتی یاد شده، یعنی با مفاهیم، مقوله ها، تئوری ها و غیره ضرورت مبرم دارد.
• ساده لوحانی که فکر می کنند، بدون فلسفه و یا به قول هگل، بدون خرد می توان اندیشید، آب در هاون می کوبند. مترجم)
4
• تفکر ابزار تعیین کننده شناخت است.5
• چون تنها تفکر است که قادر به کشف عام، ماهوی و قانونمند از انبوه درهم برهم داده های حسی است.
6
• تفکر بخدمت گرفتن دم افزون نیروهای طبیعی و هدایت آگاهانه و مبتنی بر نقشه تحولات اجتماعی را برای انسان ها امکان پذیر می سازد.
7
• مسئله شالوده، ماهیت، طبیعت و فونکسیون تفکر با پاسخ به مسئله اساسی فلسفه و با درک معینی از شعور در نتیجه این پاسخ در پیوند تنگاتنگ قرار دارد.
• مراجعه کنید به مسئله اساسی فلسفه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
8
• در حالی که ماتریالیسم بالاعم و ماتریالیسم دیالک تیکی بالاخص، تفکر را روندی طبیعی (مارکس) و فونکسیون مغز انسانی می دانند، جریانات مختلف ایدئالیستی تفکر را بمثابه کردوکار روح غیرمادی تلقی می کنند.
مراجعه کنید به دیالک تیک ماده و روح (وجود و شعور) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر