۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۳, چهارشنبه

پای منبر بزرگان (12)

ادوارد برنشتاین (1850 ـ 1932)
تئوریسین و سیاستمدار آلمانی
مؤسس رویزیونیسم نظری در مارکسیسم
مؤلف مقالاتی تحت عنوان «مسائل سوسیالیسم» (1896 ـ 1898) و «پیش شرط های سوسیالیسم و و ظایف سوسیال ـ دموکراسی» (1899)
برنشتاین ماتریالیسم و دیالک تیک را متافیزیکی و غیرعلمی نامید و رد کرد.
وظیفه فلسفه سوسیال ـ دموکراسی باید غلبه بر ماتریالیسم دیالک تیکی باشد و کانتیانیسم را به جای آن بگذارد.
شعار : «کانت بر ضد چاپلوسی»
برنشتاین تئوری های زیرین مارکس را نیز رد کرد:
تئوری ارزش کار
تئوری اضافه ارزش
تز قطب بندی، ذلت و فروپاشی
انقلاب پرولتری
برنشتاین به جای انقلاب، رفرم را پیشنهاد کرد، به جای آماج، راه را مطلق کرد و دموکراسی را بمثابه وسیله و هدف همزمان قلمداد کرد.

از افراط بیژن تا تفریط میهن!
یدالله سلطان پور
سرچشمه:
مجله هفته
www.hafteh.de


ف. تابان
رادیکالیسم برابر با خشونت طلبی نیست!

• من مقاله آقای تابان را نخوانده ام و فقط قصد تأمل روی این سرتیتر را دارم.

• رادیکالیسم یعنی دست بردن به ریشه قضایا.

• رادیکالیسم یعنی تحول ماهوی چیزها، پدیده ها و سیستم ها و نه دل خوش کردن به تغییر نمودین چیزها، پدیده ها و سیستم ها.
• رادیکالیسم یعنی زیر و زبر کردن مناسبات اجتماعی!
• رادیکالیسم یعنی تغییر مناسبات تولیدی و قبل از همه تغییر مناسبات مالکیت بر وسایل تولید.

• رادیکالیسم ربطی تعیین کننده به فرم مبارزه ندارد.


• فرم مبارزه
بسته به شرایط اوبژکتیف و سوبژکتیف در هر جامعه معین تعیین می شود.

• اگر شرایط اوبژکتیف و سوبژکتیف به نفع انقلاب باشد، اگر طبقه حاکمه ارتجاعی دست به مقاومت نزند، تحول رادیکال جامعه می تواند از طریق انتخابات آزاد ـ حتی ـ صورت گیرد.

• تجارب خونین تاریخی اما بکرات نشان داده که طبقات حاکمه هرگز داوطلبانه از امتیازات مادی و فرهنگی خود صرفنظر نمی کنند و برای حفظ آنها به توطئه، دسیسه و قهر ضد انقلابی مبادرت می ورزند.

• خلق باید برای سرکوب مقاومت ضد انقلاب نیز ارگان های لازمه را پدید آورد و در صورت لزوم به خدمت گیرد.

• فرم قهرآمیز مبارزه اما مطلوب خلق نیست.

• خلق طرفدار ریختن خون ـ حتی از دماغ ـ کسی نیست.
• ولی هرگز نمی تواند و نباید دچار خوشخیالی شود و رو دست بخورد.

• کسانی که فرم معینی از مبارزه را مطلق می کنند، بلحاظ فلسفی ،متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) می اندیشند.

• فرق هم نمی کند که فرم قهرآمیز مبارزه را مطلق کنند و یا فرم مسالمت آمیز مبارزه را.

• حوادث طبیعی و اجتماعی اما همواره در داربست دیالک تیک صورت می گیرند.

• در این مورد در داربست دیالک تیک قهر و مهر!

• با مهر محض حتی نمی توان ساده ترین تضادها و اختلافات خانوادگی را حل کرد.


• زیر پا نهادن دیالک تیک عینی هستی، حرفه دیرآشنای عوامفریبان بوده است.


• نمونه بارز عوامفریبان ادوارد برنشتاین بوده است که دشمن آشتی ناپذیر دیالک تیک بود و پدر رویزیونیسم.


مراجعه کنید به رویزیونیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
http://hadgarie.blogspot.de/2010/08/blog-post_24.html
ادامه دارد

۲ نظر:

  1. سلام لطفا در هر کجا از نوشته ها به موضوعی ارجا میدهید آدرس آنرا ذکر کنید .یا لینک را در همان نقطه قابل اتصال نمایید .البته در صورت امکان .مانند آخرین جمله از این صفحه .ممنون

    پاسخحذف
  2. با سلام و سپاس قلبی
    ایده خوبی است. ولی احتمال این می رود که کنترا پرودوکتیو باشد.
    یعنی خیلی نیرو و انرژی ببرد و مورد استفاده قرار نگیرد.
    چون گاهی در مطلبی به دهها لینک ارجاع داده می شود.
    اما اگر شما و هر کدام از همراهان احیانا به مطلبی نیاز داشتید، با کمال میل لینک مربوطه را پیدا و ذکر می کنیم.
    با بهترین آرزوها

    پاسخحذف