سیاوش کسرایی خودش را جهانی میدانست.
یعنی وقتی که برای چه گوارا شعر میگوید، برای ناظم حکمت شعر میگوید یا وقتی که برای گاگارین شعر میگوید، خودش را واقعاً بر فراز و در ورای مرز و بوم ایران میداند.
خودش را شاعر جهانی محسوب میکند و درد مشترک دنیا درد اوست.
از مصاحبه ای با بی بی کسرایی، دختر سیاوش کسرایی
نگارستان
سرچشمه
صفحه فیس بوک
سیاوش کسرائی
میم
• با احترام به بی بی و نگارستان.یعنی وقتی که برای چه گوارا شعر میگوید، برای ناظم حکمت شعر میگوید یا وقتی که برای گاگارین شعر میگوید، خودش را واقعاً بر فراز و در ورای مرز و بوم ایران میداند.
خودش را شاعر جهانی محسوب میکند و درد مشترک دنیا درد اوست.
از مصاحبه ای با بی بی کسرایی، دختر سیاوش کسرایی
نگارستان
سرچشمه
صفحه فیس بوک
سیاوش کسرائی
میم
• البته صدای امریکا و یا بی بی سی و غیره خوش دارند که سیاوش، جهانی باشد، مریم فیروز، فرمانفرما باشد و شازده باشد، البته از انواع سرخش.
• اما با مفاهیم نمی شود بازی کرد و به عوامفریبی دست نزد.
• سیاوش و یا سایه اگر راجع به چه گوارا و یا ناظم حکمت شعر گفته اند، نه به دلیل جهانی بودن شان، بلکه به دلیل درد و خشمی بوده که قتل و یا تبعید برادری در بولیوی و پدری در ترکیه زیر و روی شان کرده بود.
• سیاوش و سایه و مریم با تک تک سلول های شان به پرولتاریا تعلق دارند، به «بی همه چیزان» مولد همه چیز هستی اجتماعی.
• و از قضا پرولتاریا طبقه ای بین المللی است، با رسالت بین المللی و بشری بطور کلی.
• از این رو سیاوش و سایه و مریم انترناسیونالیست بوده اند، با پرولتاریای بین المللی و نمایندگان ایدئولوژیکی آنها پیوند مادی، معنوی و عاطفی داشته اند.
• سیاوش و مریم و ناظم و چه گوارا و امثالهم را دیگر نمی شود، گلوبالیزه کرد و عملا ملیت زدائی، طبقه زدائی و ایدئولوژی زدائی کرد.
• آنها دیری است که به تاریخ پیوسته اند و لذا برای این تشبثات دیر شده است.
زهره دهقان
• شما درست می فرمایید، اما یک سوال اینجا مطرح می شود مدعی انحصاری بودن این بزرگان به یک دیدگاه خاص در جهت معرفی این عزیزان چه کار مفید و فراگیری انجام داده است؟
• بی بی سی و صدای امریکا امپریالیستی ست.
• این دقیقا درست است اما کدام رادیو و تلویزیون ضد امپریالیستی، کدام نشریه فراگیر ضد سرمایه داری آمده و یادی از سیاوش و سایه و مریم کرده است؟!
• در این عصر بزرگ ارتباطات در کدام وسیله ی ارتباط جمعی با مخاطب وسیع از طرف نیروهای ضد امپریالیست و طرفدار پرولتاریا از این عزیزان یاد شده است ؟
• کدام سال نیروهای طرفدار پرولتاریا برای مریم فیروز و یا سیاوش کسرایی سالگرد و مراسم یادبود بر گزار کرده اند؟
• کدام فیلم را از زندگی این زن بزرگ ساخته اند که در آن یک عمر مبارزه برای حقوق زنان و طبقه کارگر شاخص باشد، نه شازده بودن ؟
میم
• «در این عضر بزرگ ارتباطات»، هر کسی می تواند هر کاری در هر زمینه ای انجام دهد.
• مدعیان پرولتری بودن سیاوش و سایه و مریم، در تارنمای دایرة المعارف روشنگری بیش از 50 مطلب راجع به سیاوش و دهها مطلب راجع به سایه و غیره منتشر کردده اند.
• اگر کسی بخواهد می تواند آنها را تکثیر و پخش کند و منت کش بی بی سی و سی ان ان و غیره و تحمل تحریف آنها نشود.
زهره دهقان
• شما واقعا برد مخاطب تارنمای دایرة المعارف روشنفکری را با بی بی سی مقایسه می کنید؟
میم
• نه!• ما اهل مقایسه نیستیم!
• مقایسه متد خوبی نیست.
• ما فقط امکانات را می بینیم و کیفیت را.
• چه بسا ستایش ناکسی از کسی به تخریب اعتبار آن کس منجر می شود!
• اگر آنها خود زنده بودند، به چنین کاری تن در نمی دادند!
زهره دهقان
• یا امکانات را باید ایجاد کرد و یا نباید همه ی وسایل ارتباطی موجود را به دلیل ماهیت صد در صد ضد بشری شان تحریم کرد!
• همین فیلم زندگی نامه مریم با اینکه کاملا به نیت تخریب شخصیت این زن بزرگ انقلابی ساخته شده و از یک ارگان امپریالیستی پخش شده، شما می دانید چند میلیون نفر را به دنبال نام این زن به گوگل کشانده است؟
• شما می دانید چه تاثیر شگرفی در یادآوری نام زن برای نسل جوان در ایران داشته است؟
• می دانید چرا چون قبلا کسی اسم او را هیچ تلویزیونی نیاورده بود و نامش به گوش خیلی ها نخورده بود.
• امکانات را باید ایجاد کرد.
• دکتر محیط که هر هفته دارد در تلویزیون سخنرانی می کند و مردم را هوشیار و آگاه می کند، چگونه این امکان را ایجاد کرده است.
• طرفداران به حق پرولتاریا چرا چنین کاری نمی کنند؟
میم
• راستش ما این فیلم را ندیده ایم و پای منبر دکتر محیط هم هرگز ننشسته ایم و نتیجتا در این زمینه نمی توانیم بطور اوبژکتیف و مستدل نظر دهیم و مثبت و یا منفی بودن آن را ارزیابی کنیم.
• اما در دیالک تیک وسیله و هدف، وسیله باید با هدف متناسب باشد.
• همین جا مارکسیسم با ماکیاولیسم و پراگماتیسم مرزبندی دقیق دارد:
• کسی که از وسیله کثیف برای نیل به هدف خیر استفاده می کند، بی اعتنا به نیت خویش، هدف را به لجن می کشد.
• حق با شما ست، «بی همه چیزان» هنوز نمی توانند فیلم بسازند و یا در تلویزیون سخنرانی کنند.
• حتی نمی توانند عکس و اسم و رسمی از خود برملا کنند.
• ولی قادر به شناخت حقیقت و دفاع سرسختانه از آن اند.
• این تنها امتیازی است که دارند و امتیاز کمی نیست و نباید دست کمش گرفت.
• ااگر چنین می بود که شما ارزیابی می کنید، اگر فواید فیلم بیشتر از مضرات ایدئولوژیکی آن می بود، بیشک نه ساخته می شد و نه پخش.
نگارستان
• با شما موافق نیستم. • فعلا بماند، پاسخ گویی به اصرار شما درجدا نمودن و محروم ساختن طبقۀ زحمتکش از سایر طبقات مردم که بدون حضور و همراهی شان طبقۀ زحمتکش بی یار و باده، بی مدد می گردد.
میم
• اما در رابطه با حکم نگارستان مبنی بر «اصرار شما درجدا نمودن و محروم ساختن طبقۀ زحمتکش از سایر طبقات مردم که بدون حضور و همراهی شان طبقۀ زحمتکش بی یار و باده، بی مدد می گردد.»
• ما کی حتی تصور واهی «جدا نمودن و محروم ساختن طبقۀ زحمتکش از سایر طبقات مردم» را از کله خود خطور داده ایم، اصرار بر آن، پیشکش؟
• از کی بی بی سی و سی ان ان در مفهوم «طبقات مردم» جا می گیرند تا «بدون حضور و همراهی شان طبقۀ زحمتکش بی یار و باده، بی مدد» بماند؟
• یا اینکه آنها هم ـ مثل همگنان ما ـ تغییر ماهیت داده اند و جزو یاران و یاوران «بی همه چیزان» گشته اند؟
• یک میلیون زن عراقی آواره اند، لیبی با خاک یکسان شده، در سوریه جهنم جنگ داخلی شعله می کشد، فردا جهنم های بمراتب وحشتناک تری شعله خواهند کشید.
• بی بی سی و سی ان ان که خیرخواه بشریت نبوده اند و نیستند.
• علاوه بر این، به چه دلیل اکثریت مردم جامعه (توده های مولد و زحمتکش) ضعیف و مستضعف و هیچکاره اند؟
• سیاوش که هیچ، «رفقای» ساواکی و سلطنت طلب عکس چگوارا را با همسر و دم و دستگاهش منتشر می کنند و زیر پرچمش حسابی سینه می زنند، آنها هم جزو «مددکاران و یاران» توده های «بی همه چیز» گشته اند؟
• چگوارا که دیگر نیست تا «تکامل فکری» بیابد و «مدرن» شود!
• خیلی ممنون
• نگاه ها و دیدگاه ها ی محدود و متعصبی که هنوز جهان را دو قطبی می بینند و نه 1% و 99% امروز هیچ کاربردی ندارند!
• دنبال برد هستیم و یا حقیقت؟
• بی بی سی و سی ان ان جزو یک درصد اند و یا نود و نه درصد؟
• جهان یک درصدی و نود و نه در صدی دو قطبی نیست؟
• مگر تقسیم جهان به اقلیت یک درصد و اکثریت نود و نه درصد به معنی انقطاب مطلق نیست، به معنی سلب مشروعیت بی چون و چرا از حاکمیت اقلیت یک درصد نیست؟
• به احترام درخواست کارگر مبارز، مبنی بر این که «دوستان گرامی این صفحه متعلق به سیاوش کسرایی است
• لطفا از گذاشتن کامنت هایی که ارتباطی با این شاعر بزرگ ندارد،جدا خود داری نمایید»، ازبحث کردن با شما خوداری می کنم!
زهره دهقان
• نگاه ها و دیدگاه ها ی محدود و متعصبی که هنوز جهان را دو قطبی می بینند و نه 1% و 99% امروز هیچ کاربردی ندارند!
میم
• دنبال برد هستیم و یا حقیقت؟
• بی بی سی و سی ان ان جزو یک درصد اند و یا نود و نه درصد؟
• جهان یک درصدی و نود و نه در صدی دو قطبی نیست؟
• مگر تقسیم جهان به اقلیت یک درصد و اکثریت نود و نه درصد به معنی انقطاب مطلق نیست، به معنی سلب مشروعیت بی چون و چرا از حاکمیت اقلیت یک درصد نیست؟
زهره دهقان
• به احترام درخواست کارگر مبارز، مبنی بر این که «دوستان گرامی این صفحه متعلق به سیاوش کسرایی است
• لطفا از گذاشتن کامنت هایی که ارتباطی با این شاعر بزرگ ندارد،جدا خود داری نمایید»، ازبحث کردن با شما خوداری می کنم!
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر