پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین
برگردان شین میم شین
• اغلب ادعا می شود که تصاویر مورد نظر ماتریالیسم دیالک تیکی با تصاویر اولیه «انطباق دارند.»
1
• این انطباق اما انطباقی نیست که مورد نظر تصویرتئوری ایکونی ما قبل مارکسیستی است که گویا تصاویر کوچک شده ی چیزهای واقعی (ایدولا) در مغز ما جا داده شده اند.
2
• تصاویر مورد نظر ماتریالیسم دیالک تیکی بیشتر با محتوای اطلاعی، ساختار تصویر اولیه و تصویر در رابطه قرار دارند.
• و لذا تصاویر وحدتی از عناصر اوبژکتیف و سوبژکتیف اند.
• مراجعه کنید به دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
• چون دستگاه شناخت انسانی از فرم های ادراک، انتقال و استعمال اطلاعات خاص خود برخوردار است و حاوی متد های کد گذاری و ذخیره کردن اطلاعات خاص خود است.
4
• محتوای اطلاعاتی دریافت شده و قوانین عام اطلاعتئوری اوبژکتیف (عینی) اند.
• (محتوای شناخت نه در کله سوبژکت شناسنده، بلکه در اوبژکت شناخت (موضوع شناخت) است. مترجم)
5
• تصور غالب به شرح زیر است:الف
• دیدن عناصر اوبژکتیف موجود در روند تصویرسازی در محتوای تصویرسازی
ب
• دیدن عناصر سوبژکتیف موجود در روند تصویرسازی در فرم تصویرسازی
• مراجعه کنید به دیالک تیک فرم و محتوا، دیالک تیک اوبژکت و سوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
6
• واقعیت اما از قراری دیگر است:• عناصر سوبژکتیف و عناصر اوبژکتیف هم منسوب به محتوا هستند و هم منسوب به فرم.
• (و نه صرفا منسوب به فرم و یا محتوا. مترجم)
7
• دستگاه شناخت سوبژکتیف هر انسان منفرد و همچنین جامعه بشری از سیل اطلاعات عرضه شده بوسیله محیط زیست دست به گزینش می زند، یعنی محتوای شناخت را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
• (اگر اینجا از محتوای اطلاعات صحبت می شود، منظور فقط محتوای نحوی (سین تاکتیکی) اطلاعات نیست، بلکه محتوای سمانتیکی و عملی (پراگماتیکی) اطلاعات نیز است.)
8
• فرم اطلاعات نیز هرگز فقط سوبژکتیف نیست.
9
• قوانین عام کد گذاری، انتقال اطلاعات، گنجایش کانال اطلاعات (شط اطلاعات)، ظرفیت بهم پیوستگی اطلاعات و غیره بنیانی برای سوبژکت مفروض و برای دستگاه شناخت او محسوب می شوند و داربستی را تعیین می کنند که در درون آن گشتاورهای سوبژکتیف بطور کلی امکان پذیر می گردند.
• مراجعه کنید به تصویرتئوری، شناخت، اطلاعات، سمیوتیک، مجموعه
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر