۱۳۹۱ اردیبهشت ۷, پنجشنبه

تدارک تئوریک توضیح «تئوری شناخت» (12)


طرحی از مجله هفته
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین

• اغلب ادعا می شود که تصاویر مورد نظر ماتریالیسم دیالک تیکی با تصاویر اولیه «انطباق دارند.»

1

• این انطباق اما انطباقی نیست که مورد نظر تصویرتئوری ایکونی ما قبل مارکسیستی است که گویا تصاویر کوچک شده ی چیزهای واقعی (ایدولا) در مغز ما جا داده شده اند.

2

• تصاویر مورد نظر ماتریالیسم دیالک تیکی بیشتر با محتوای اطلاعی، ساختار تصویر اولیه و تصویر در رابطه قرار دارند.
• و لذا تصاویر وحدتی از عناصر اوبژکتیف و سوبژکتیف اند.

• مراجعه کنید به دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

3

• چون دستگاه شناخت انسانی از فرم های ادراک، انتقال و استعمال اطلاعات خاص خود برخوردار است و حاوی متد های کد گذاری و ذخیره کردن اطلاعات خاص خود است.

4

• محتوای اطلاعاتی دریافت شده و قوانین عام اطلاعتئوری اوبژکتیف (عینی) اند.

• (محتوای شناخت نه در کله سوبژکت شناسنده، بلکه در اوبژکت شناخت (موضوع شناخت) است. مترجم)

5
• تصور غالب به شرح زیر است:
الف

• دیدن عناصر اوبژکتیف موجود در روند تصویرسازی در محتوای تصویرسازی

ب

• دیدن عناصر سوبژکتیف موجود در روند تصویرسازی در فرم تصویرسازی

• مراجعه کنید به دیالک تیک فرم و محتوا، دیالک تیک اوبژکت و سوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

6
• واقعیت اما از قراری دیگر است:
• عناصر سوبژکتیف و عناصر اوبژکتیف هم منسوب به محتوا هستند و هم منسوب به فرم.
• (و نه صرفا منسوب به فرم و یا محتوا. مترجم)

7

• دستگاه شناخت سوبژکتیف هر انسان منفرد و همچنین جامعه بشری از سیل اطلاعات عرضه شده بوسیله محیط زیست دست به گزینش می زند، یعنی محتوای شناخت را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

• (اگر اینجا از محتوای اطلاعات صحبت می شود، منظور فقط محتوای نحوی (سین تاکتیکی) اطلاعات نیست، بلکه محتوای سمانتیکی و عملی (پراگماتیکی) اطلاعات نیز است.)


8

• فرم اطلاعات نیز هرگز فقط سوبژکتیف نیست.

9

• قوانین عام کد گذاری، انتقال اطلاعات، گنجایش کانال اطلاعات (شط اطلاعات)، ظرفیت بهم پیوستگی اطلاعات و غیره بنیانی برای سوبژکت مفروض و برای دستگاه شناخت او محسوب می شوند و داربستی را تعیین می کنند که در درون آن گشتاورهای سوبژکتیف بطور کلی امکان پذیر می گردند.

• مراجعه کنید به تصویرتئوری، شناخت، اطلاعات، سمیوتیک، مجموعه

پایان

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر