۱۳۹۰ اسفند ۷, یکشنبه

دیالک تیک حسی و عقلی (4) (بخش آخر)

پروفسور هوبرت هورست من
برگردان شین میم شین

10
فلسفه مارکسیستی در رابطه با حسی و عقلی

• فلسفه مارکسیستی در پژوهش رابطه متقابل میان حسی وعقلی بر معارف علوم زیر متکی است:

1
• فیزیولوژی عصبی (نویرو فیزیولوژی)
2
• سیبرنتیک
3
• فیزیولوژی
4
• علم زبان (زبانشناسی)
5
• سمیوتیک
6
• علوم منفرد
11

• حسی وعقلی اگر چه بر شالوده های نویرودینامیکی (عصبی ـ پویای) مختلف پدید می آیند و از فرم های کیفی متفاوت انعکاس معنوی حکایت می کنند، اما ببرکت پیوندهای متنوع، با یکدیگر گره می خورند و برخلاف تصور نئوپوزیتیویسم نمی توان آنها را در پیوندهای منطقی خلاصه کرد.

12

• حسی نشاندهنده پیوند مستقیم ضمیر با جهان خارج است.

13

• اما هیچ مرحله حسی معرفتی خالص وجود ندارد.
• عناصر عقلی حتی با ادراک تحریکات بوسیله گیرنده های عصبی وارد عمل می شوند.
• چون هر گیرنده عصبی تنها به تحریکاتی واکنش نشان می دهد که متناسب با فیزیولوژی آن باشند. (تحریکات منطبق)

• (فیزیولوژی به علمی اطلاق می شود که با روندهای حیاتی و فونکسیونال (عملکردی) در ارگانیسم سر و کار دارد. مترجم )

14

• فیزیولوژی خودویژه ی گیرنده های عصبی انسانی اما نتیجه کشمکش عملی و نظری هزاران ساله انسان با محیط زیست خود بوده است:
• به قول مارکس، «تشکیل حواس پنجگانه، کار تمامت تاریخ جهان بوده است.»

15

• در تشکیل احساس ها و ادراک ها بمثابه فرم های حسی انعکاس سوبژکتیف معنوی، همواره عناصر عقلی شرکت دارند.

16

• به این دلیل است که انسان منفرد ـ برای مثال ـ در جریان زندگی خویش و انسان نوعی در جریان تاریخ نوع خویش، عادات ادراکی معینی را کسب می کند که خصلت اپریوریکی (ماورای تجربی) نسبی دارند و در تشکیل حسی نقش بازی می کنند.

17

• در اکت (عملیات) ادراک، تجارب و دانش های ذخیره شده به خدمت گرفته می شوند.

18

• بویژه ادراک ـ بمثابه تصویربرداری ـ با تفکر مفهومی و زبان پیوند دارد.

19

• بلحاظ توسعه تاریخی، توانائی انسان به تفکر عقلی بربنیان اشتغال به کار اجتماعی در تأثیر متقابل تنگاتنگ با زبان (که بتدریج پدید آمده) تشکیل شده است.

20

• اگرچه تفکر عقلی در روند شناخت به پیش شرط حسی نیاز دارد، اما دارای استقلال نسبی از حسی است.

21

• از این رو، تفکر عقلی می تواند بکمک عملیات خالص روی علائم، مفاهیم و سمبل ها با رعایت قواعد متدیکی معین و قوانین منطقی به معارف جدیدی دست یابد که شناخت حسی بی واسطه را به خطه آنان راه نیست.

• مراجعه کنید به به تفکر، شناخت
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر