دیالک تیک
اثری از واترهاوس
اثری از واترهاوس
پروفسور الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین
9
دیالک تیک در قرون وسطی
برگردان شین میم شین
9
دیالک تیک در قرون وسطی
• هرچند که فلسفه قرون وسطی تحت تأثیر تئولوژی (علم ادیان، دگم ها و تاریخ آن)، دارای خطوط متافیزیکی نیرومندی بوده، ولی علیرغم آن، دانشمندان منفردی می توانند عناصر معینی از دیالک تیک را توسعه دهند.
• این امر خود را در «مشاجره بر سرمفاهیم عام» که قرنها دوام یافت، نشان می دهد، که دعوا در حقیقت، بر سر رابطه مفاهیم عام و منفرد بود.
• مراجعه کنید به مشاجره بر سرمفاهیم عام، دیالک تیک منفرد (خاص) و عام در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
• اگر در فلسفه قرون وسطی، طرز تفکر متافیزیکی ثمره دگماتیسم تئولوژیکی بوده، شالوده طرز تفکر متافیزیکی در عصر جدید را باید در پژوهش علوم منفرد نوپا جست.
• علوم منفرد می بایستی در وهله اول به جمع آوری سیستماتیک مدارک و فاکت ها و سپس به تجزیه و تحلیل آنها بپردازند:
• انگلس می نویسد:
• «تجزیه طبیعت به اجزاء مختلف و منفرد آن، مجزا کردن اشیاء و جریانات تاریخی متفاوت و طبقه بندی آنها، بررسی و پژوهش اعضای درونی جسم آلی و زنده از طریق تشریح (آناتومی) و مطالعه چند و چون آنها، دلیل اصلی پیشرفت غول آسائی بود که چهار صد سال گذشته در شناخت طبیعت برای ما به همراه آورده است.
• ولی این شیوه تحقیق هم بود که ما را به طرز نگرش های زیر عادت داد:
1
• به در نظر گرفتن اشیاء و روندهای طبیعی در فرم های منفرد شان
2
• به بی توجهی به پیوند کلی و فراگیر اشیاء و روندهای طبیعی
3
• به در نظر گرفتن اشیاء و روندهای طبیعی در سکون و ثبات شان
4
• به بی توجهی به حرکت مدام اشیاء و روندهای طبیعی
5
• به در نظر گرفتن اشیاء و روندهای طبیعی بمثابه انبوهی از اشیاء ثابت و نه به عنوان اشیائی ماهیتا تغییرپذیر
6
• به در نظر گرفتن اشیاء و روندهای طبیعی در مرگ و زوال شان و نه در پویائی و زندگی شان.
• این طرز نگرش (بوسیله فرانسیس بیکن، جان لاک و امثالهم) از علوم طبیعی به فلسفه منتقل شد و موجب محدودیت فکری خاصی در قرون گذشته گشت و غلبه طرز تفکر متافیزیکی را سبب شد.»
• (کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 20)
جان لاک (1632 ـ 1704)
فیلسوف انگلیسی
نماینده اصلی امپیریسم
از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس
از تئوریسین های قرارداد اجتماعی
اعلامیه استقلال آمریکا، قانون اساسی آمریکا و انقلاب فرانسه تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.
جان لاک در نظریه خود راجع به بود (ماهیت) چیزها میان ایدئالیسم و ماتریالیسم در نوسان بود.
جان لاک در نظریه خود راجع به امکان شناخت بود (ماهیت) راستین چیزها به ندانمگرائی (اگنوستیسیسم) گرایش داشت.
فیلسوف انگلیسی
نماینده اصلی امپیریسم
از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس
از تئوریسین های قرارداد اجتماعی
اعلامیه استقلال آمریکا، قانون اساسی آمریکا و انقلاب فرانسه تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.
جان لاک در نظریه خود راجع به بود (ماهیت) چیزها میان ایدئالیسم و ماتریالیسم در نوسان بود.
جان لاک در نظریه خود راجع به امکان شناخت بود (ماهیت) راستین چیزها به ندانمگرائی (اگنوستیسیسم) گرایش داشت.
• پیشقراولان این دوره گرد آوری مدارک و فاکت ها و تجزیه و تحلیل به شیوه علوم طبیعی مدرن به شرح زیر بوده اند:
Clockwise from top left, Nicolaus Copernicus (1473-1543), Johannes Kepler (1571-1630), Galileo Galilei (1564-1642), and Isaac Newton (1642-1727)
کوپرنیک، کپلر، گالیله و نیوتون
کوپرنیک، کپلر، گالیله و نیوتون
• کوپرنیک، که جهانتصویر نوین خود را مبنی بر مرکزیت خورشید مطرح می سازد.
2
• کپلر کاشف قوانین حرکت سیاره ها3
• هاروی کاشف جریان خون در بدن4
• گالیله بنیانگذار فیزیک مدرن• (واژه جهانتصویر را با الهام از واژه جهان بینی ساخته ایم، واژه های همانندی از جمله انسانتصویر، تاریختصویر و غیره را نیز.
• اگر جهان بینی نحوه نگرش بر جهان است، جهانتصویر حاصل کار آن، انعکاس جهان در ذهن انسانی است.
• جهانتصویر عبارت است از تصویر و تصور کاملی از جهان بر اساس شناخت علمی و یا فلسفی:
• مثلا جهانتصویر مارکسیستی، جهانتصویر یونان باستان و غیره. مترجم)
• نیوتون فیزیک کلاسیک را با تئوری جاذبه خود به کمال می رساند و به طرز نگرش متافیزیکی ـ مکانیکی نوین، که همه چیز را ناشی از تعین های کمی می داند، جامه ای کلاسیک می پوشاند.
• لینه این جهانتصویر متافیزیکی را با ارائه سیستم انواع خود که بنا بر آن، کلیه گیاهان و جانوران پس از آفریده شدن توسط خدا، بی تغییر و همیشه همان می مانند، تکمیل می کند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر