دو دره کردن های سیاسی جمهوری اسلامی
خسرو صدری
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
1
میم نون
ادامه بحث
3
مناسبات مجاهدین با دگر اندیشان وحشتناک است .
خسرو صدری
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
1
میم نون
ادامه بحث
3
مناسبات مجاهدین با دگر اندیشان وحشتناک است .
• شما قبل از آنکه ماهیت مجاهدین را توضیح دهید، به رفتار آنها با دگراندیشان اشاره می کنید.
• البته ضرری ندارد و می تواند به عنوان پله ای در شناخت آنان محسوب شود.
• ولی منظور از ماهیت چیزها چیست؟
• فرض کنیم بخواهیم که ماهیت استکان چای را به عنوان موضوع شناخت، تعیین کنیم.
• استکان چای فرم خاصی می تواند داشته باشد:
• کمر باریک و غیره.
• عناصر شیمیائی دخیل در ساختمان استکان، عبارتند از عمدتا سیلیسیوم و به اندازه های خیلی ناچیز آهن، سرب، نیکل، بور و غیره.
• محتوای استکان را همه این عناصر با هم تشکیل می دهند.
• ماهیت آن را اما اتم های سیلیسیوم تشکیل می دهند.
• ماهیت انسان ها را قبل از همه جایگاه آنها در تولید مادی تشکیل می دهد.
• کار تعیین کننده ماهیت انسان است.
• ماهیت سازمان ها نیز باید با توجه به رابطه مستقیم و یا غیرمستقیم آنها با تولید مادی، یعنی با توجه به رابطه آنها با طبقات اجتماعی تعیین شود.
• برای این کار می توان قبل از همه به تعیین جهان بینی آن سازمان ها پرداخت:
• مثلا ادبیات تئوریکی (و شاید در این مورد تئولوژیکی) سازمان مربوطه را مورد تحلیل قرار داد، برنامه، عمل، شیوه عمل و غیره آن را بررسی کرد.
• چنین بررسی ئی ظاهرا انجام نگرفته، ولی تا دل تان بخواهد همکاری و یا ضدیت با آن صورت گرفته است.
• با بقیه نیز به همین سان.
4
این را باید نشان داد و اگر هواداران آن می دانند و می پذیرند فرقی با «قشریون» ندارند.
این را باید نشان داد و اگر هواداران آن می دانند و می پذیرند فرقی با «قشریون» ندارند.
• این ربطی به سؤال من نداشت.
• سؤال من کشف ماهیت سازمان مربوطه (تفاوت ماهوی اش با بقیه) بود.
• رهنمود در زمنیه شیوه رفتار با آنها پس از شناخت ماهیت آن مطرح می شود و نه قبل از شناخت ماهیت آن.
5
من هنوز اینطور فکر نمی کنم .
شما می دانید که ریزش کرده اند.
من هنوز اینطور فکر نمی کنم .
شما می دانید که ریزش کرده اند.
• اینکه شما چه فکر می کنید، امری سوبژکتیف است و می تواند درست و یا نادرست باشد.
• از ریزش هم وقتی می توان سخن گفت که ماهیت آن سازمان معلوم باشد، یعنی مثلا قبلا نماینده بورژوازی باشد و اکنون نماینده فئودالیسم.
6
یک حزب بمعنی دقیق آن نمی تواند همزمان نماینده ی تمام اقشار اجتماعی باشد .
یک حزب بمعنی دقیق آن نمی تواند همزمان نماینده ی تمام اقشار اجتماعی باشد .
• شما بی اعتنا به مفهوم «طبقه» به اقشار اجتماعی گریز می زنید.
• اقشار بعد از طبقات مطرح می شوند:
• هر طبقه خود به اقشار معینی تقسیم می شود:
• مثلا بورژوازی صنعتی، تجاری، علمی، بوروکراتیک و غیره.
• ولی این ادعا فی نفسه درست نیست:
• امکان اینکه حزبی بتواند همه اقشار اجتماعی را نمایندگی کند، بالقوه وجود دارد، البته پیش شرط آن حذف جامعه طبقاتی است.
7
می شود پوپولیست یا دولتی !
مثل حزب ایران نوین ،مردم و رستاخیز.
می شود پوپولیست یا دولتی !
مثل حزب ایران نوین ،مردم و رستاخیز.
• این احزاب کذائی در واقع، نماینده قشر معینی از بورژوازی بوده اند و نه نماینده همه اقشار اجتماعی.
• شاید اصلا حزب نبوده اند، دکه ای در دست دربار بوده اند.
• اینها هم باید به نوبه خود تحلیل شوند.
8
حزب جمهوری اسلامی که تقش همان اول در آمد و به ده ها باند تبدیل شد.
حزب جمهوری اسلامی که تقش همان اول در آمد و به ده ها باند تبدیل شد.
• از همین فرمولبندی شما معلوم می شود که در ایران سنت تحزب که چه عرض کنم، حتی ذهنیتی از آن وجود نداشته است:
• حزبی هنوز تشکیل نشده به باندهای مافیائی تجزیه می شود.
9
امروز «حرب مشروطه» نیز همین تلاش را می کند
میخواهد هوای همه را داشته باشد حتی با تابلوی « لیبرال دمکرات» نیز تکلیف خود را معلوم نمی کند که واقعا نماینده ی کیست.
این عوام فریبی ست.
امروز «حرب مشروطه» نیز همین تلاش را می کند
میخواهد هوای همه را داشته باشد حتی با تابلوی « لیبرال دمکرات» نیز تکلیف خود را معلوم نمی کند که واقعا نماینده ی کیست.
این عوام فریبی ست.
• من این دار و دسته ها را نمی شناسم، ولی سؤال من ظاهرا بی جواب مانده است.
2
پرویز مرزبان
پرویز مرزبان
• من خود را شایسته ی پاسخگوئی به هیچیک از کامنت گزاران فاضل و مجهز به فلسفه علمی با شیوه ی دیالک تیکی نمی دانم.
• بحث های «دقیق » فلسفی و سیاسی این دوستان می تواند با «ظرافت» در بحث های درونی بعضی ارگان های جریان های چپ و یا «محفل» های سیاسی قرار گیرد تا در تولید سیاست های نیروهای چپ مؤثر واقع گردد.
پایان
ویرایش از دایرة المعارف روشنگری است.
ویرایش از دایرة المعارف روشنگری است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر