پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
پروفسور دکتر هورست هپاش
برگردان شین میم شین
1
آموزش مارکسیستی ایدئولوژی
• مسئله شعور وارونه اما فقط جنبه ای فرعی از آموزش مارکسیستی ایدئولوژی را تشکیل می دهد.پروفسور دکتر هورست هپاش
برگردان شین میم شین
1
آموزش مارکسیستی ایدئولوژی
• اگر هم مفهوم ایدئولوژی در آثار اولیه مارکس و انگلس، اغلب به معنای شعور وارونه بکار رفته، خلاصه کردن آموزش مارکسیستی ایدئولوژی در شعور وارونه اشتباه خواهد بود.
• نقطه آغازین اصلی تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی در رابطه با مسئله ایدئولوژی حاکی از آن است که مفهوم ایدئولوژی در تئوری، معنای عام بمراتب فراتر از مسئله «شعور باطل» دارد.
• مارکس و انگلس در ایامی که مفهوم ایدئولوژی را بمثابه «شعور باطل» مطرح می کردند، در وهله اول می خواستند که طبقه کارگر ـ بمثابه طبقه ای با رسالت تاریخی عظیم ـ را به خود آگاهی مستدل علمی مسلح سازند، خود آگاهی ئی که راه را برای مبارزه طبقاتی سازمان یافته و آماجگرا هموار می سازد.
• اهمیت انقلاب سوسیالیستی بنظر مارکس و انگلس ضمنا عبارت از این بود که آن می تواند به «تشکیل توده گیر» آگاهی کمونیستی منجر شود.
• این مهمترین جنبه آموزش مارکسیستی ایدئولوژی است.
• موضوع اصلی آموزش مارکسیستی ایدئولوژی عبارت است از توسعه و ترویج ایدئولوژی مبتنی بر مارکسیسم ـ لنینیسم با فونکسیون های زیر:
1
• به مثابه ابزار طبقه کارگر و حزب کارگری در مبارزه طبقاتی بین المللی
2
• به مثابه وسیله وحدت سازمانی نیروهای انقلابی طبقه کارگر
3
• به مثابه ابزار رهبری توده ها توسط حزب.
• لنین در پیوند با آموزش های مارکس و انگلس، آموزش مارکسیستی ایدئولوژی را در رابطه با این موضوع اصلی توسعه داد و نتیجه گیری های لازم را برای کردوکار حزب طبقه کارگر به عمل آورد.
• لنین تأکید داشت که «هر ستایشی از خودپوئی جنبش کارگری، هر کم بها دادن به نقش عنصر آگاه، هر کم بها دادن به نقش سوسیال ـ دموکراسی، در عین حال (صرفنظر از نیت فردی) به معنی تقویت نفوذ ایدئولوژی بورژوائی بر طبقه کارگر خواهد بود.»
• (کلیات لنین، جلد 5، ص 394)
• لنین می گفت:
• از دو حالت قصه خالی نیست، «یا ایدئولوژی بورژوائی و یا ایدئولوژی سوسیالیستی!
• ایدئولوژی ثالثی در فی مابین ایندو وجود ندارد.»
• (لنین)
• آموزش مارکسیستی ایدئولوژی فونکسیون های زیر در بطن خود دارد:
1
• بردن ایدئولوژی سوسیالیستی به درون جنبش کارگری را
2
• تئوری تربیت ایدئولوژیکی طبقه کارگر با روحیه انترناسیونالیستی و با وفاداری به آماج های طبقاتی پرولتاریا بوسیله حزب طبقه کارگر را
• وظیفه کنونی آموزش مارکسیستی ایدئولوژی ـ در وهله اول ـ عبارت است از بررسی روند انقلاب ایدئولوژیکی، یعنی توسعه، ترویج و آموزش توده گیر شعور سوسیالیستی در روند تحول سوسیالیستی جامعه و در روند ساختمان سوسیالیستی آن.
• (ما مفهوم «توده گیر» را به تقلید از مفهوم «جهانگیر» و امثالهم می سازیم و منظورمان آموزش فراگیر توده ها ست. مترجم)
I
وظایف آموزش مارکسیستی ایدئولوژی
وظایف آموزش مارکسیستی ایدئولوژی
1
• آموزش مارکسیستی ایدئولوژی باید تأثیرات ناشی از تغییرات خصلت کار را بر توسعه شعور سوسیالیستی طبقه کارگر و دیگر اقشار زحمتکش مورد بررسی قرار دهد.
2
• آموزش مارکسیستی ایدئولوژی باید تأثیر متقابل میان توسعه دموکراسی سوسیالیستی و توسعه شعور سوسیالیستی و میان توسعه شعور سوسیالیستی و توسعه فرهنگی را مورد مطالعه قرار دهد.
3
• آموزش مارکسیستی ایدئولوژی باید ـ بویژه ـ در امر رهبری سوسیالیستی جامعه، وحدت میان سیاست و ایدئولوژی، اقتصاد و ایدئولوژی را تضمین کند.
• بررسی رابطه متقابل میان شعور اجتماعی و شعور فردی و بررسی انگیزش مردم در شرایط سوسیالیستی جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است.
• (انگیزش عبارت است از مجموعه عوامل و دلایلی که تصمیمگیری و عمل انسان ها را تحت تأثیر قرار می دهند. مترجم)
• از مهمترین وظایف تئوری ایدئولوژی مارکسیستی می توان موارد زیر را نام برد:
1
• کشف گرایشات جدید در ایدئولوژی امپریالیستی.
2
• افشای محتوا و متد مانی پولاسیون ایدئولوژیکی زحمتکشان کشورهای امپریالیستی.
3
• افشای خرابکاری های ایدئولوژیکی قدرت های امپریالیستی بر ضد کشورهای سوسیالیستی.
• اینها همه نه فقط وظایف فلسفه، بلکه همچنین جامعه شناسی، اقتصاد سیاسی و رشته های دیگر علوم اجتماعی را تشکیل می دهند.
• آموزش مارکسیستی ایدئولوژی نه در زمینه طرح مسئله ایدئولوژی، نه در زمینه طرح تئوریکی و نه در رابطه با آماجگذاری هیچ وجه مشترکی با آموزش بورژوائی ایدئولوژی و انتقاد بورژوائی از ایدئولوژی ندارد.
• (مانی پولاسیون عبارت است از فن حاکمیت بورژوازی امپریالیستی در زمینه تحریف تفکر و رفتار توده های عظیم مردم.
• بورژوازی امپریالیستی، بکمک معارف علمی و متدهای فنی مدرن، تشکیل شعور و نظر سازی مردم را ـ حتی الامکان ـ از شناخت و دانش منفصل و قطع می کند و بدین طریق به مسخ شعور انسان ها نایل می آید.
• توده های مردم، بی آنکه خود متوجه شوند، در جهان بینی خویش، در عادات فکری خویش، در تحریکات عاطفی خویش، در قضاوت های هنری خویش و در تمامت شیوه زندگی خویش تحت سیطره منافع طبقاتی بورژوازی امپریالیستی قرار می گیرند.
• مانی پولاسیون عبارت است از همترازسازی شعور انسان ها با ایدئولوژی امپریالیستی.
• مانی پولاسیون، توده های مردم را در عرصه روحی ـ معنوی نیز تا درجه آلت دست و اوبژکت کامل انحصارات تنزل می دهد.)
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر