پروفسور کاملیا وارنکه
برگردان شین میم شین
برگردان شین میم شین
• محتوا (مضمون) به چهار معنی زیر بکار می رود:
معنی اول
• محتوا یعنی مجموعه عناصرمتشکله سیستمی که به طرزی معین ساختاربندی شده است.
• به این معنی «محتوا» و «مجموعه عناصر»، مفاهیم مترادف محسوب می شوند.
معنی دوم
• محتوا عبارت از یک سیستم (مجموعه عناصر و روابط) است که بوسیله سیستم دیگری انعکاس می یابد.
• مثلا در رابطه زیربنا با روبنای ایدئولوژیکی، زیربنا بمثابه محتوای مادی (اجتماعی ـ اقتصادی) در فرم ایدئولوژیکی و مؤسسات مربوطه انعکاس می یابد.
• (به عبارت دیگر دیالک تیک زیربنا و روبنا به شکل دیالک تیک محتوا و فرم عمل می کند. مترجم)
• در رابطه محتواهای فکری با فرم های فکری نیز سیستمی توسط سیستمی دیگر انعکاس می یابد.
• پدیده ها و پیوندهای واقعیت عینی، بمثابه محتواهای تفکر انسانی در فرم های گویشی مناسبی به صورت مفاهیم، احکام، تئوری ها و غیره انعکاس می یابند.
معنی سوم
• محتوا عبارت است از عناصر درونی، مجموعه خواص درونی متعلق به هر چیز در تضاد با هیئت خارجی و یا در تفاوت با ماهیت آن.
• در «محتوا» به این معنا، میان عناصر و روابط تفاوت گذاشته نمی شود.
معنی چهارم
• محتوا با فرم وحدت دیالک تیکی تشکیل می دهد.
• فرم بی محتوا (به استثنای کردوکار انتزاعی تفکر انسانی) و محتوای فرم نیافته و ساختار نگرفته وجود ندارد.
• بنابرین، دو مفهوم فرم و محتوا لازم و ملزوم یکدیگرند.
• میان فرم و محتوا رابطه نسبی نسبت بهم وجود دارد:
1
• از سوئی، محتوای مشخص هر چیز، فرم و ساختار آن را تعیین می کند:
• نوع و میزان پیوندهای خاص هر سیستم به نوع و میزان عناصر آن سیستم وابستگی دارد.
2
• از سوی دیگر، فرم هر چیز بر محتوای آن تأثیر می گذارد.
تشابه و تفاوت میان محتوا و ماهیت
• محتوا در معنی خود، بمثابه «درونی»، بمثابه مجموعه روندها، خواص و عناصر درونی یک سیستم، پیوند تنگاتنگی با «ماهیت» دارد و در عین حال متفاوت از آن است.
• ماهیت نیز مجموعه خواص درونی هر چیز را شامل می شود.
• ولی در حالیکه «ماهیت» خواص اصلی و ضرور هر چیز را شامل می شود، «محتوا» علاوه بر خواص اصلی و ماهوی، شامل خواص غیرماهوی و فرعی درونی نیز می شود.
• مثلا ماهیت شخصیت انسانی عبارت است از توانائی تفکر و کار، ولی محتوای شخصیت انسان مشخصی را کلیه مشخصات فردی او تشکیل می دهند و او را از انسان های دیگر، که دارای محتوای شخصیتی دیگری هستند، متمایز می سازند.
• بنابرین مفهوم «محتوا» غنی تر از مفهوم «ماهیت» است، زیرا محتوا علاوه بر خواص عام، خواص خاص و منفرد را نیز در برمی گیرد.
• از سوی دیگر «محتوا» فقیرتر از «ماهیت» است، زیرا در آن عناصر عام و ضرور در وحدت نامتمایز با عناصر خاص و تصادفی قرار دارند.
• مراجعه کنید به فرم، ساختار، درونی، ماهیت.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر