۱۳۹۹ بهمن ۱۹, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۳۳)

Unziemliches Verhalten

 پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

 

رفتار

ادامه

 

۲۳

·    نقطه نظر مخالف با برنامه بیهیویوریستی (رفتارگرایی) ئی نیز که تجزیه و تحلیل رفتار فردی را به مسئله مرکزی جامعه شناسی تبدیل می کند، توسط و. ای. توماس نمایندگی می شود.

 

۲۴

·    رفتار هر فرد به مثابه شخصیت اجتماعی را نمی توان به طور علمی، ناشی از حرکات به طور حسی قابل ادراک دانست و به کمک دانش تجربی روانشناسی مشاهده ای توضیح داد.

 

۲۵

·    رفتار، به انضمام رفتار کلامی باید در پرتو نیات، آرزوها، عواطف، مواضع، در پرتو معانی ئی که اوبژکت های مختلف در ضمیر هر فرد دارند، دیده شود.

 

۲۶

·    معانی اند که تعیین کننده رفتار هر فردند.

 

۲۷

·    هر رفتار هر فرد و یا هر گروه را فقط می توان در شرایطی درک کرد که رفتار در آن صورت می گیرد.

 

۲۸

·    از این رو، جامعه شناسی استنتاجی عمل می کند.

 

۲۹

·    اسناد رفتاری، بررسی های منفرد، گزارشات پسیکوآنالیتیکی (روانتحلیلی) و گزارشات زندگی عرضه کننده شیوه های رفتاری اند. 

 

۳۰

·    به قول توماس، «می توان گفت که گزارش زندگی شخصی حتی الامکان کامل، مواد سوسیولوژیکی کاملی است.

·    اگر علوم اجتماعی مجبور به استفاده از مواد دیگر باشند، این عیب متد سوسیولوژیکی معاصر است و نه حسن آن.»

 

۳۱

·    به طرح های تاکنونی باید ایرادات اساسی زیر گرفته شود: 

 

الف

 

۱

·    اولا تقلیل جامعه شناسی به علم رفتار به معنی تقلیل جامعه شناسی به روان شناسی است.

 

۲

·    این نظر را هم خود توماس با اعلام اینکه احکام عام جامعه شناسی ماهیتا جملات پسیکولوژیکی اند، نمایندگی کرده است و هم مالوسکی نمایندگی کرده است که رفتارتئوری را به مثابه شالوده پسیکولوژیکی کلیه علوم مربوط به رفتار بشری قلمداد می کند.

 

ب

 

۱

·    ثانیا با تبعیت از این برنامه، جامعه شناسی به آموزه مکانیسم ها و روابط غیر تاریخی، فرمال و توخالی مبدل می شود، که برای توضیح روندهای اجتماعی مشخص نامناسب است.

·    چه رسد به توضیح قوانین توسعه حیات جامعتی. 

 

۲

·    از این رو، مالوسکی به طرح مسائل زیر بسنده می کند: 

 

الف

·    «کدام شیوه های رفتاری در شرایط معین بالاخص صورت می گیرند؟

 

ب

·    چرا تحت همان شرایط شیوه های رفتاری معینی بیشتر از شیوه های رفتاری دیگر صورت می گیرند؟

 

پ

·    چرا همان شیوه های رفتاری تحت شرایط معینی بیشتر نمودار می گردند؟»

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر