هیئت تحریریه کلکتیو
برگردان
شین میم شین
۱
· وحدت و «مبارزه» اضداد، قانون اساسی دیالک تیک
ماتریالیستی است که در کلیه عرصه های واقعیت عینی
و در شناخت بشری مؤثر است.
(در این جمله
سخن از دیالک تیک ماتریالیستی
است.
این بدان معنی است
که
ما با دو نوع دیالک تیک
سر و کار داریم:
۱
دیالک تیک ایدئالیستی
(مثلا دیالک تیک هگلیانیستی)
که
مبتنی بر جهان بینی ایدئالیستی
است
و
دیالک تیکی وارونه نما ست.
مثال:
این دیالک تیک
نقش تعیین کننده
را
در
دیالک تیک وجود و شعور
از آن شعور می داند.
۲
دیالک تیک ماتریالیستی
(مثلا دیالک تیک مارکسیستی)
که
مبتنی بر جهان بینی ماتریالیستی
است.
مثال:
این دیالک تیک
نقش تعیین کننده
را
در
دیالک تیک وجود و شعور
از آن وجود می داند.
مترجم.)
۲
· بنا بر قانون وحدت و «مبارزه» اضداد، کلیه
اشیاء، پدیده ها و روندهای واقعیت عینی، حاوی تضاد درونی اند که سرچشمه هر حرکت و
توسعه و تکامل است.
۳
· کلیه اشیاء، پدیده ها و روندها، حاوی جوانب
(اقطاب) متضاد، گرایشات متضاد و تمایلات متضاد (اضداد) اند، که با همدیگر، وحدتی را تشکیل می دهند، همدیگر را
متقابلا مستثنی می دارند (چشم دیدن همدیگر را ندارند و نمی خواهند که سر به تن
دیگری باشد)، ضمنا در همدیگر نفوذ می کنند (همدیگر را تحت تأثیر قرار می دهند و می
جوند و می خورند و پوک می سازند. مترجم)
(به همین دلیل از وحدت و «مبارزه» اضداد (ضدها، اقطاب
ویا قطب ها)،
سخن می رود.
این بدان معنی است
که
هستی
به طور کلی
ساختار دیالک تیکی
دارد.
یعنی
از
وحدت اقطاب متضاد
تشکیل یافته است.
قانون وحدت و «مبارزه» اضداد
خود
دیالک تیک وحدت اضداد و «مبارزه» اضداد
است.
یعنی
اضداد در
همبایی و همستیزی با یکدیگرند.
مترجم.)
۴
· وحدت اضداد، نسبی است.
۵
· «مبارزه» اضداد، یعنی ضدیت آندو اما مطلق است
۶
· «مبارزه» اضداد سبب می شود که وحدت موجود نهایتا
نفی شود (منفجر شود) و وحدت جدیدی تشکیل یابد.
ادامه دارد.