(دکتر
حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص 49)
دلاور که باری تهور نمود
بباید به مقدارش اندر فزود
·
معنی تحت اللفظی این بیت:
·
دلاوری که بی باکی از خود نشان
دهد، باید ارتقای مقام کسب کند.
·
سعدی در این بیت، چندین شناخت افزار
دیالک تیکی را همزمان سوهان می زند و در اختیار خواننده قرار می دهد:
1
·
سعدی اولا دیالک تیک کیفیت و کمیت را به شکل دیالک
تیک تهور و مقدار بسط و تعمیم می دهد.
·
رزمنده ای که تهور و بی باکی از خود نشان داده، یعنی کیفیت و لیاقت برتری
و بیشتری از خود نشان داده، باید به مقدارش افزود.
2
·
مقدار اما ضمنا خود دیالک تیک کمیت
و کیفیت است:
الف
·
مقدار به معنی کمی آن، با مفهوم «
تعداد» مترادف است.
·
می توان رهنمود سعدی را بطرز زیر
درک کرد:
·
دلاوری که بی باکی از خود نشان
دهد، باید میزان حقوقش (کمیت حقوقش) را افزایش داد.
ب
·
مقدار به معنی کیفی آن، به معنی مقام،
درجه و رتبه نظامی است.
·
بنابرین، می توان رهنمود سعدی را
بطرز زیر درک کرد:
·
دلاوری که بی باکی از خود نشان
دهد، باید مسئولیت بیشتری و مقام نظامی بالاتری به او داده شود.
3
·
سعدی ضمنا دیالک تیک استثناء و قاعده را به شکل دیالک
تیک تهور و مقدار بسط و تعمیم می دهد.
·
رزمنده متهور (استثناء) باید برای
بقیه سربازان، درجه داران و افسران سرمشق قرار گیرد، تا تهور و بی باکی رفته رفته
از استثناء به قاعده بدل شود و لشکری از رزمندگان متهور پدید آید.
4
·
سعدی در تئوری تبدیل استثناء به
قاعده، دیالک تیک دیگری در نظر می گیرد:
·
دیالک تیک ضرورت و
تصادف را.
الف
·
تهور پدیده ای تصادفی است.
·
با تشویق مادی و معنوی آن، با
ارتقای مقام، درجه و رتبه رزمنده متهور استثنائی، با دادن مسئولیت بیشتر به او، با
سرمشق و نمونه قرار دادن او، تصادف رفته رفته به درجه ضرورت ارتقاء می یابد و تهور
در روحیه او و افراد تثبیت می شود.
·
چنین روحیه ای را پیامبر با اتکاء
به ایمان به خدا در اعراب بوجود آورد و به قول فردوسی
از «اعراب شیر شتر خور و سوسمار خور» لشکری پدید آورد، که نه تنها «تاج کیانی را
آرزو»، بلکه تسخیر کرد.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک ضرورت و
تصادف در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان